3 min

5 kwietnia 2017

Identyfikacja wizualna firmy – poradnik

Identyfikacja wizualna (corporate identity) jest to zestaw kolorów, figur, znaków oraz krojów pisma używanych w odpowiednim zestawieniu w celu rozpoznawalności marki. W sieci aspekt wizualny jest pierwszym bodźcem dającym obraz naszej działalności, użycie odpowiednich kolorów, jak i kształtów oraz ich powtarzalność składa się na naszą unikatową identyfikację.

Logo/logotyp

Logo, jak i nazwa naszej działalności to pierwszy znak rozpoznawczy. Logo może być znakiem graficznym, może składać się z kroju pisma lub być połączeniem tych dwóch wariantów. W zależności od jego przeznaczenia warto zastanowić się nad formą i kolorystyką a przede wszystkim nad złożonością obu tych czynników. Loga używane tylko w sieci jak np. loga aplikacji, portali czy logo bloga może bez problemu zawierać kilka kolorów, gradienty oraz składać się z wielu elementów, oczywiście na tyle, żeby wyglądało odpowiednio dobrze. Loga firm działających offline które często są drukowane, grawerowane czy haftowane z praktycznego punktu widzenia powinny zawierać mniej elementów i kolorów.

Kolorystyka

Przy projektowaniu identyfikacji wizualnej naszej firmy warto zastanowić się nad tym jaka kolorystyka, zestawienie kolorów oraz odcienie będą pasowały do działalności, ma to duże znaczenie w kojarzeniu marki, podświadomie człowiek przyporządkowuje kolory wielu aspektom życia, niektóre zestawienia kojarzą nam się od razu z konkretną marką inne z porami roku, świętami, smakami czy stanami emocjonalnymi. Pożądanym efektem jest, aby człowiek, widząc unikalny kolor naszej identyfikacji, widząc go ponownie, kojarzył właśnie z nami.

*zestawienia kolorystyczne znanych marek.


Kształt

Zarówno logo, jak i wszelkie ozdobniki w naszej identyfikacji mają wielkie znaczenie w rozpoznawalności. Często widząc jakiś kształt, przychodzi nam na myśl konkretny produkt lub marka, jest to trudny do osiągnięcia efekt, ale możemy go osiągnąć, odpowiednio powtarzając elementy graficzne naszej identyfikacji. Są to elementy, które powtarzać się będą na wszystkich akcydensach firmowych, reklamach w sieci, postach, jak i na naszej stronie internetowej. Takimi elementami graficznymi można ozdobić dosłownie wszystko, co należy do naszej działalności.

*zestawienie kolorów i kształtów dające jasną podpowiedź z kim mamy do czynienia.

Konsekwencja

Wybierając kolejne elementy naszej identyfikacji, powinniśmy skupić się na wszystkich wyżej wymienionych elementach i dokładnie przemyśleć każdy z nich. Mając już gotowy koncept, należy skupić się na powtarzalności i spójności naszego wizerunku. Warto zainwestować w księgę identyfikacji wizualnej (Brand book), która zawiera wszystkie niezbędne informacje dotyczące logo/logotypu, kolorystyki, kroju pisma, wyglądu produktów oraz ich opakowań, szatę graficzną materiałów promocyjnych, a nawet wygląd budynków czy charakterystycznego wystroju wnętrz, jest niezbędne, aby przy ewentualnym przekazaniu prac marketingowych innej firmie czy agencji nasza identyfikacja pozostała spójna.

Jeżeli nie mamy doświadczenia, w tego typu zabiegach warto zasięgnąć pomocy w agencjach specjalizujących się w robieniu logo czy identyfikacji wizualnych, popartych portfolio i doświadczeniem. Pamiętajmy, że od tego zależy pierwsze wrażenie na odbiorcy, dlatego nie warto odkładać tego na później czy robić po kosztach.