6 min

18 lipca 2023

Headless na tradycyjnej platformie e-commerce

Czy jesteś zainteresowany przejściem na headless lub composable, ale zainwestowałeś w tradycyjną platformę eCommerce? Przejście na headless, a w razie potrzeby na composable, jest łatwiejsze i prostsze niż myślisz.

Czy wiesz, że 80% firm bez architektury headless zamierza przyjąć modułowe podejście w ciągu najbliższych kilku lat? Forbes donosi, że technologia headless zapewniła ponad 1,65 miliarda dolarów finansowania w latach 2020-2021.

Sprzedawcy detaliczni i handlowcy e-commerce nie pozwalają, aby cokolwiek powstrzymywało ich przed odkrywaniem nowych sposobów dotarcia do klientów. 

Przyjrzyjmy się różnicom między headless i composable.

 

Czym jest headless?

Headless to podejście do architektury eCommerce, w którym frontend lub warstwa prezentacji strony internetowej lub aplikacji jest oddzielona od backendu lub funkcjonalności handlowej.

Headless commerce pozwala na większą elastyczność, skalowalność i dostosowanie doświadczenia użytkownika w wielu punktach styku, urządzeniach i kanałach.

 

Czym jest architektura komponowalna?

Architektura komponowalna to podejście do projektowania i rozwoju oprogramowania, które kładzie nacisk na tworzenie aplikacji z modułowych, wymiennych i komponowalnych elementów lub mikrousług.

W architekturze komponowalnej poszczególne usługi lub mikrousługi są zaprojektowane tak, aby były luźno powiązane, niezależnie wdrażane i mogły komunikować się ze sobą za pośrednictwem standardowych interfejsów lub interfejsów API. Można to porównać do stosu klocków Lego, które można wymieniać, modyfikować i przestawiać.

Metoda composable pozwala programistom szybko budować i iterować złożone aplikacje poprzez składanie gotowych komponentów wielokrotnego użytku, zamiast zaczynania od zera, co skutkuje większą zwinnością, skalowalnością i odpornością.

Jakie są zalety headless commerce?

  • Spersonalizowane doświadczenia klientów dla maksymalnej konwersji

Headless pozwala dostosować doświadczenia klientów bez barier, które mogą istnieć w tradycyjnej platformie eCommerce. Ponieważ frontend jest oddzielony od backendu, można zmieniać warstwę treści bez zakłócania podstawowej infrastruktury. 

Swoboda tworzenia spersonalizowanych doświadczeń ma kluczowe znaczenie na dzisiejszym rynku eCommerce, gdzie poczta pantoflowa napędza 6 bilionów dolarów rocznych globalnych wydatków i 13% całej sprzedaży. Podejście headless pomaga gromadzić treści w jednym miejscu i pozwala uruchamiać je w dowolnym miejscu, co skutkuje szybszym time-to-market i lepszym doświadczeniem klienta.

Dzięki scentralizowaniu wszystkich danych zakupowych klientów, można je wykorzystać do spersonalizowania rekomendacji, promocji i opcji przeglądania dla określonego kanału, tworząc bardziej trafne oferty skutkujące poprawą współczynników konwersji.

  • Płynna integracja

Headless umożliwia łączenie różnych narzędzi za pośrednictwem interfejsu API, co ułatwia komunikację między platformami oprogramowania i promuje płynne połączenia i transfery danych. Ta elastyczność rozszerza możliwości gromadzenia i wykorzystywania danych.

  • Spójne doświadczenie omnichannel

Headless pomaga zapewnić ujednolicone doświadczenie w każdym z kanałów sprzedaży, centralizując wszystkie dane klientów i zapewniając kompleksową warstwę API, która umożliwia programistom frontendowym wprowadzanie danych handlowych do każdego doświadczenia klienta.

Możliwość dodawania nowych kanałów online w mgnieniu oka daje dużą przewagę na rynku.

  • Szybkie eksperymentowanie

Headless commerce pozwala na eksperymentowanie w tworzeniu różnych warstw prezentacji dla użytkownika i cen. Możesz używać headless do uruchamiania nowych funkcji lub ofert, testowania rabatów lub promocji, wypróbowywania różnych układów stron i budowania hipnotyzujących doświadczeń klientów bez ingerencji w warstwę back-endu.

  • Zwinność i elastyczność, skutkujące krótszym czasem wprowadzenia produktu na rynek

Rozwiązania Headless Commerce mogą obsługiwać nowe, pojawiające się technologie, umożliwiając zespołom marketingowym szybkie uruchamianie wielu witryn i nadążanie za stale zmieniającymi się oczekiwaniami klientów. Platformy Headless zapewniają elastyczność, umożliwiając doświadczanie i wprowadzanie innowacji bez uszczerbku dla warstwy backendowej.

Przejście na headless przed przejściem na composable

Oddzielając frontend, zyskujesz elastyczność wprowadzania modyfikacji "za kulisami" bez wpływu na wrażenia użytkownika. Podczas gdy oddzielenie warstwy prezentacji może być znaczącą zmianą techniczną, zwykle ma minimalny wpływ organizacyjny.

Przejście na headless może odbywać się stopniowo. Na przykład, można zastąpić nawigację po katalogu nowym frontendem, zachowując złożony proces realizacji zakupu na starym frontendzie, zakładając, że silnik eCommerce pozostanie taki sam.

Stylizując stary i nowy frontend w sposób zapewniający płynne działanie, można zachować ciągłość. Po przejściu na headless, rozbicie rozwiązania na mniejsze części będzie łatwiejsze, jeśli zdecydujesz się na composable.

Możesz chcieć poeksperymentować z architekturą headless lub composable, ale być może zainwestowałeś w tradycyjną platformę eCommerce lub jesteś związany długoterminową umową z rozwiązaniem opartym na platformie, takim jak SAP, Oracle, HCL lub Adobe.

 

Przejście na headless z tradycyjną platformą eCommerce jest łatwe i korzystne.

Korzyści z przejścia na headless przed przejściem na composable

Niezależnie od tego, czy chcesz po prostu wypróbować headless, czy też zamierzasz w przyszłości przejść na pełną architekturę composable, zawsze zalecamy stopniowe podejście do takiego przejścia. Przejście najpierw na headless zmniejsza ryzyko związane z wprowadzaniem dużych zmian technicznych w sklepie eCommerce.

 

Oto dlaczego przejście na headless jest korzystne:

  • Dokonując niewielkiej zmiany w swoim rozwiązaniu eCommerce, możesz monitorować efekty jakie ta zmiana generuje, i odpowiednio dostosować swoje działania.

  • Twoja firma może zareagować w nieprzewidywalny sposób, na przykład wykazując opór wobec zmian lub napotykając nieoczekiwane wąskie gardła. Podejście headless pozwala najpierw zająć się tymi wyzwaniami na bieżąco, zamiast zajmować się wszystkimi efektami ubocznymi jednocześnie.

  • Dzięki podejściu headless zawsze masz działające rozwiązanie, a dla każdej małej zmiany masz bezpieczne rozwiązanie awaryjne, jeśli zmiana się nie powiedzie lub potrwa dłużej niż przewidywano.

  • Co więcej, korzyści płynące z zastosowania komponentów headless można osiągnąć szybciej, zamiast przechodzić od razu na komponowalne rozwiązania.

  • W trakcie tego procesu można zidentyfikować komponenty, które nie muszą być przenoszone do nowych technologii, ponieważ wysiłek przewyższa korzyści. Jest to mniej prawdopodobne w przypadku pełnej migracji platformy, ponieważ wniosek ten może nie być oczywisty podczas definiowania planów.

Jak przejść na headless w trzech prostych krokach

  • Ustalenie, czy zachować, czy zmienić platformę eCommerce

Małe firmy mogą skorzystać na wprowadzeniu interfejsów API i/lub mikrousług, aby taktycznie ulepszyć określone doświadczenia na istniejącej platformie i nadążyć za nowymi oczekiwaniami klientów. Firmy średniej wielkości lub przedsiębiorstwa mogą preferować przejście na bardziej kompletne i zwinne rozwiązanie SaaS w celu uzyskania większej skalowalności i elastyczności w dłuższej perspektywie.

 

  • Wybór frontendu headless

Headlessowy frontend jest najlepszym rozwiązaniem, jeśli chcesz dostarczać odwiedzającym wiele rodzajów treści w różnych kanałach i na różnych urządzeniach. Dzięki frontendowi headless można łatwiej tworzyć logikę treści, która jest dostosowana do każdego kanału, zachowania i pożądanego doświadczenia użytkownika; podczas gdy interfejs API połączy frontend i backend, dostarczając odpowiednią treść do odpowiednich kanałów.

 

  • Synchronizacja interfejsu frontend i API

Synchronizacja frontendu headless jest podobna do "dołączenia do niego głowy". Jest to kluczowy aspekt procesu, ułatwiający płynny system, który integruje doświadczenie użytkowników frontendowych i polecenia backendowe. Jeśli migrujesz z tradycyjnej platformy handlowej, zaleca się podejmowanie małych kroków, a nie wskakiwanie na głęboką wodę od razu. Zacznij od tworzenia i synchronizowania interfejsów API dla mniejszych części frontendu headless, takich jak sekcje bloga lub strony docelowe kampanii. Po uzyskaniu pewności co do procesu i wstępnych wyników, przetestuj, zoptymalizuj i zwiększ skalę.

Kluczowe wnioski

Możesz przejść na headless bez zrywania umowy z tradycyjną platformą eCommerce, taką jak SAP, Oracle czy Adobe.

Przejście na headless nie musi być skomplikowane. Dzięki odpowiednim partnerom można to zrobić małymi krokami.

Headless i composable to przyszłość eCommerce, niezależnie od posiadanego silnika lub platformy eCommerce.

Headless i composable to przyszłość eCommerce, a teraz jest świetny czas, aby zacząć. Przejście na headless lub composable nie musi być nagłą zmianą; wystarczy oddzielić frontend, aby czerpać korzyści. A jeśli zdecydujesz się na kompletną replatformę, duża jej część jest już zrobiona.

autor oryginału: Charles Heal, Commercial Director at Vaimo