7 min

2 marca 2023

Prognozy dla rynku headless commerce na 2023 rok

Czy rozważasz przejście na headless? Ten artykuł pozwoli Ci zapoznać się z najbardziej istotnymi statystykami dotyczącymi headless commerce w 2023 roku

Co to jest headless commerce?

Headless commerce to powszechnie używany termin dla architektury oprogramowania decoupled commerce, w którym warstwa frontend systemu jest oddzielona od logiki biznesowej backend.

Jest to element metody, w której platforma eCommerce, CMS i inne narzędzia stron trzecich, takie jak rozwiązania płatnicze, narzędzia analityczne, programy lojalnościowe i rozwiązania dla wyszukiwarek, łączą się za pomocą logiki API-first. Dzięki temu całe oprogramowanie eCommerce działa w szybki i elastyczny sposób.

Statystyki Headless Commerce, które musisz znać

Headless Commerce otrzymuje 1,6 miliarda dolarów finansowania

Finansowanie platform headless commerce wzrosło, ponieważ inwestorzy dostrzegają potencjał tych technologii w kształtowaniu przyszłości e-handlu. Systemy Headless CMS (uzupełniające platformy headless) również cieszą się szybkim wzrostem inwestycji. Według Forbes, tylko w latach 2020-2021 pozyskano ponad 1,65 miliarda dolarów finansowania dla technologii headless, a dopiero poznamy kwotę pozyskaną w 2022 roku.

74% organizacji zdaje sobie sprawę, że brak przyjęcia nowych rozwiązań dotyczących handlu będzie miał negatywny wpływ na obszary ich działalności

Przedsiębiorstwa działają dziś w coraz bardziej konkurencyjnym krajobrazie cyfrowym. Aby zachować konkurencyjność, muszą być na bieżąco z najnowszymi osiągnięciami w zakresie rozwiązań eCommerce. W niedawnym raporcie commerce innovation przygotowanym przez commercetools prawie trzy czwarte ( 74% ) respondentów przyznało, że brak wykorzystania najnowszych technologii eCommerce będzie miał szkodliwy wpływ na różne aspekty ich biznesu. Marki muszą być elastyczne i wychodzić naprzeciw klientom tam, gdzie oni są. Oznacza to trzymanie ręki na pulsie zachowań zakupowych swoich klientów.

Organizacje wydają średnio 2,6 mln dolarów na wdrożenie architektury headless

Organizacje poczyniły, i są gotowe poczynić, znaczące inwestycje w headless computing. Średnio firmy respondentów wydały 2,6 miliona dolarów na wdrożenie architektury headless, a kwota ta z pewnością wzrośnie wraz z pojawieniem się większej liczby użytkowników i sprzedawców.

Ten zapał do inwestowania w architekturę headless jest zachęcający, ale świadczy również o tym, że rozwiązania headless muszą spełniać obietnicę szybszych, bardziej wydajnych doświadczeń cyfrowych i usprawnionych, zwinnych przepływów pracy. Wraz z wyższymi inwestycjami pojawia się wyzwanie uzyskania wyższego zwrotu z inwestycji, a tylko dzięki dobrze zaprojektowanym i zoptymalizowanym rozwiązaniom headless można rzeczywiście osiągnąć wyższy zwrot z inwestycji.

80% firm, które nie mają dziś architektury headless, twierdzi, że planuje ją wdrożyć w ciągu najbliższych dwóch lat

Technologia Headless commerce jest korzystna nie tylko dla zespołów technicznych, ale ogólnie dla całego biznesu. Może to zapewnić znacznie szybszy sposób działania w zakresie marketingu, obsługi klienta i operacji sklepowych.

Raport State of Commerce, autorstwa Salesforce, wykazał, że 80% firm, które nie mają architektury headless, planuje to zrobić w ciągu najbliższych dwóch lat. Jeśli nie jesteś pewien, czy architektura headless jest odpowiednia dla Ciebie i Twojej firmy, zastanów się, czy pomoże ona rozwiązać problemy doświadczane przez klientów teraz i w najbliższej przyszłości.

77% organizacji posiadających architekturę headless twierdzi, że umożliwia ona szybsze wprowadzanie zmian w witrynach sklepowych

Ponieważ preferencje klientów, trendy rynkowe i potrzeby biznesowe szybko ewoluują, elastyczność jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu. Jeśli chodzi o sklepy internetowe, ważne jest, aby uniknąć tworzenia czasochłonnych wąskich gardeł. Niewygodny backend może mieć negatywny wpływ zarówno na produktywność zespołów, jak i na doświadczenia klientów.

Na szczęście headless commerce redukuje czas potrzebny na zmiany, które wcześniej mogły zająć dni lub tygodnie, do zaledwie kilku godzin. Ponownie, według raportu State of Commerce , 77% organizacji, które korzystają z architektury headless, stwierdza, że daje im to większą zwinność, pozwalając na szybsze wprowadzanie zmian w ich sklepie.

Takie podejście ułatwia szybkie reagowanie na zmieniające się zachowania i oczekiwania konsumentów. Potwierdzają to również dane - firmy posiadające architekturę headless commerce informują, że mogą szybciej rozszerzać działalność na nowe kanały.

Organizacje, które przyjęły podejście composable, pokonają konkurencję pod względem szybkości wdrażania nowych funkcji o 80% do 2023 r.


Firmy wykorzystują composable commerce do projektowania i dostarczania różnych doświadczeń. COVID-19 był dla wielu firm sygnałem ostrzegawczym dotyczącym właściwej skalowalności. Spowodował również bardziej dogłębne zbadanie utraconych wydatków związanych z niewykorzystanymi funkcjami i opóźnionymi terminami aktualizacji.

Badania Gartnera wskazują, że organizacje, które przyjęły podejście composable, do 2023 roku pokonają konkurencję pod względem szybkości wdrażania nowych funkcji o 80%. Ze względu na swoją wszechstronność, composable commerce zaczął pojawiać się na radarze firm handlowych.

Headless commerce nabiera rozpędu. 34% organizacji twierdzi, że wprowadzenie zmian w ich sklepie online zajmuje tygodnie lub miesiące

Czas potrzebny na wdrożenie zmian w warstwie frontu może mieć duży wpływ na wynik finansowy firmy. Według raportu Salesforce, 34% organizacji twierdzi, że wprowadzenie zmian w ich sklepie zajmuje tygodnie lub miesiące.

Czas ma kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o wprowadzanie zmian na cyfrowym froncie sklepu. Firmy muszą być w stanie szybko dostosować się do najnowszych trendów i preferencji klientów. Jeśli zmiany trwają zbyt długo, konkurenci mogą łatwo wyprzedzić organizację pod względem udziału w rynku. Ważne jest również, aby zmiany były wprowadzane szybko, aby zapewnić klientom najlepszą obsługę i dostęp do nowych produktów i usług, gdy tylko staną się one dostępne

Inne ciekawe statystyki

Poniżej znajduje się jeszcze kilka ciekawostek z raportu State of Commerce przygotowanego przez Salesforce. Przebadali oni ponad 4000 liderów handlu i przeanalizowali dane od ponad 1B+ kupujących na całym świecie. Zobacz zgłoszone korzyści z headless commerce i co te spostrzeżenia oznaczają dla Twojej firmy.

  • 76% respondentów zgodziło się, że headless commerce pozwala na większą elastyczność i możliwość dostosowania cyfrowych doświadczeń.

  • 72% głosowało, że zwiększa również elastyczność i daje możliwość szybszego wprowadzania zmian

  • 57% liderów ze wszystkich rozmiarów firm twierdzi, że planuje wdrożyć headless w ciągu najbliższych dwóch lat

  • 69% przyznało, że daje możliwość dodania nowych kanałów sprzedaży (social, voice, AR, VR)

  • 66% stwierdziło, że poprawia integrację między systemami

W raporcie na temat innowacji autorstwa commercetools możemy również zaobserwować kilka kluczowych wniosków zaczerpniętych z badania przeprowadzonego w 2022 roku wśród 300 globalnych decydentów biznesowych.

  • Ponad dwie trzecie respondentów (68%) twierdzi, że wprowadzenie na rynek nowych rozwiązań handlowych zajmuje ich firmie trzy miesiące lub dłużej.

  • Połowa respondentów (50%) twierdzi, że ich własne zastrzeżenia dotyczące technologii stosowanych przez ich organizację ograniczyły zdolność firmy do wprowadzania innowacji tak szybko, jak to konieczne.

  • Prawie trzy czwarte respondentów (73%) twierdzi, że jest prawdopodobne lub bardzo prawdopodobne, że przeniosą swoje interesy jako konsumenci gdzie indziej, jeśli dana marka nie zapewni im takich doświadczeń zakupowych, jakich oczekują.

  • Ponad jedna trzecia respondentów (36%) twierdzi, że czuje się zazdrosna o ofertę handlową konkurencji. Wśród tych, którzy czują się zazdrośni, większość (61%) twierdzi, że jest to spowodowane tym, jak szybko ich konkurenci mogą wprowadzać nowe oferty.

  • Prawie połowa respondentów (45%) twierdzi, że tylko minimalna część ich rocznego budżetu jest przeznaczona na poprawę lub rozszerzenie możliwości handlowych.

Magic Quadrant for Digital Commerce firmy Gartner ocenia 18 dostawców platform handlu cyfrowego, aby pomóc liderom aplikacji w podejmowaniu świadomych decyzji.

Oto niektóre z założeń planowania strategicznego:

  • Do 2023 roku ceny platform handlu cyfrowego B2C będą o 30% niższe niż w 2019 roku, ze względu na komodytyzację funkcji i wdrożenia "bez głowy".

  • Do 2024 roku 15% organizacji B2B będzie wykorzystywać platformy digital commerce do wspierania zarówno klientów, jak i przedstawicieli handlowych we wszystkich działaniach sprzedażowych.

  • Do 2024 r. 10% organizacji zajmujących się handlem cyfrowym będzie wykorzystywać spakowane możliwości biznesowe do konstruowania doświadczeń z aplikacjami.

  • Do 2024 roku koszty IT związane z zarządzaniem operacjami SaaS zmniejszą się o połowę w wyniku przyjęcia kompozytowych architektur aplikacji.

  • Do 2025 roku organizacje oferujące ujednolicone doświadczenia handlowe poprzez bezproblemowe przeprowadzanie klientów przez ich podróże odnotują co najmniej 20% wzrost całkowitych przychodów.

Końcowe przemyślenia

W miarę jak trwa era rewolucji cyfrowej, headless commerce jest coraz lepszą opcją. Rozwiązania Headless commerce zapewniają możliwości wymagane do spójnego rozwoju. Jednocześnie zapewniają, że marki przetrwają w ciągle zmieniającym się środowisku handlowym.

źródło: vuestorefront.io