7 min

5 grudnia 2022

Co to jest aplikacja monolityczna?

W rozwoju eCommerce, monolityczne aplikacje typu all-in-one z powodzeniem dominowały w branży przez dekady. Jednak w ciągu ostatnich kilku lat nastąpiła znacząca zmiana: Firmy zaczęły wdrażać composable commerce i architekturę MACH . 

Skąd ta nagła zmiana? Okazuje się, że composable commerce może rozwiązać większość problemów spowodowanych przez architekturę monolityczną, takich jak powolne działanie stron internetowych lub słabe doświadczenie klienta.

Ten artykuł odpowiada na pytanie "co to jest architektura monolityczna" i dlaczego są one coraz częściej zastępowane. Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu.

Czym jest aplikacja monolityczna?

Aplikacja monolityczna to system typu all-in-one, który obejmuje wiele funkcji eCommerce w jednym miejscu. W przeszłości, architektura monolityczna była jedynym wyborem dla firm eCommerce. Jednak wraz z rozwojem rynku eCommerce i tym, jak klienci zaczęli oczekiwać unikalnych i płynnych doświadczeń cyfrowych, zaczęły pojawiać się wyzwania związane ze starymi systemami monolitycznymi. 

W aplikacjach monolitycznych frontend i backend są silnie powiązane ze sobą w architekturze sprzężonej, w której wszystkie komponenty zależą od siebie. Oznacza to, że gdy chcesz zaktualizować jeden element na frontendzie, wymaga to zmian w całej aplikacji eCommerce. A jeśli coś pójdzie nie tak, cała monolityczna struktura upada. 

Aby odnieść sukces w branży eCommerce, ciągła ewolucja jest koniecznością. Jednak monolityczna architektura wciąż ogranicza marketerom możliwość wprowadzania szybkich zmian we frontend. A to z kolei wpływa na doświadczenie klienta i prowadzi do utraty konwersji. Ale lista wad ciągnie się dalej.

Wady aplikacji monolitycznych

Skoro już wiesz, czym jest monolit, czas omówić jego pułapki. Poniżej znajdziesz kilka kluczowych problemów prezentowanych przez tradycyjne rozwiązania legacy.


Spadek prędkości, SEO i wskaźników Google

Słaba wydajność stron internetowych jest jedną z największych wad aplikacji monolitycznych. Powodem tego jest fakt, że w architekturze monolitycznej wszystkie funkcje i procesy biznesowe są ze sobą splecione, ściśle ze sobą współpracując. A jedno polecenie od użytkownika powoduje, że cały system "myśli", co wymaga czasu.

Ponieważ doświadczenie klienta zaczyna się od błyskawicznego ładowania strony, powolne działanie strony prowadzi do spadku współczynnika konwersji. Badanie Deloitte udowodniło, że wydajność stron internetowych wpływa na doświadczenie klienta bardziej niż myślisz:

  • W USA opóźnienie jest głównym powodem, dla którego konsumenci porzucają strony mobilne, a 10% wskazuje powolne ładowanie strony jako powód nie dokonania zakupu.

  • 70% konsumentów przyznaje, że szybkość ładowania strony wpływa na ich chęć dokonywania zakupów u sprzedawców.

  • Prawdopodobieństwo odrzucenia strony wzrasta o 90%, gdy czas ładowania strony wzrasta z 1s do 5s.

  • Poprawa szybkości o 0,1s przekłada się na 10% więcej wydatków klientów.  

Google Core Web Vitals (CWV) to kolejny istotny czynnik wpływający na wydajność Twojej strony eCommerce. Od aktualizacji z 2021 roku, Google używa czasów ładowania stron i obrazów jako jednego z podstawowych elementów rankingu dla stron internetowych. Przy modelu monolitycznym trudno jest wprowadzić zmiany istotne dla dopasowania się do wymagań Google. To z kolei wpływa na wyniki SEO.

Wydajność sieci w eCommerce nigdy nie była tak krytyczna. Niestety, ze starszym oprogramowaniem monolitycznym wydaje się, że jesteś zablokowany w pracy nad tym kluczowym aspektem swojego sklepu.

Słabe doświadczenie klienta

Doświadczenie klienta jest jednym z najbardziej istotnych aspektów obecności firmy w Internecie, a wszystko to dzieje się w warstwie prezentacji strony internetowej. Jednak technologia monolityczna nie jest w stanie zapewnić wyjątkowych doświadczeń klientów ze względu na fakt, że ich strony sklepowe są nieformowalne i nie mogą być łatwo aktualizowane bez pomocy dewelopera.

Dlatego też, aktualizacja monolitycznych systemów eCommerce i dostosowywanie doświadczeń klientów jest bardzo czasochłonne. Marketerzy są często całkowicie zablokowani na wprowadzanie zmian w warstwie frontendowej, co odstrasza obecnych i potencjalnych klientów.

Brak elastyczności

Aplikacje monolityczne zawierają wiele wbudowanych funkcji w ramach jednego systemu. Jako takie, są bardzo restrykcyjne i tylko rozrastają się z każdą kolejną aktualizacją. 

Możesz myśleć, że systemy all-in-one są dość wygodne, ponieważ zapewniają większość potrzebnych funkcji w ramach jednego oprogramowania. Niestety, chociaż większość kluczowych funkcji jest uwzględniona, są one zazwyczaj dość podstawowe. 

W skrócie, architektura monolityczna ogranicza Cię do korzystania z najlepszych w swojej klasie rozwiązań opracowanych do wykonywania dedykowanych zadań (aka mikroserwisy ). To blokuje Cię przed innowacyjnością i utrzymaniem przewagi konkurencyjnej. 

Co więcej, proces wprowadzania zmian jest wymagający i kosztowny, ponieważ musisz angażować programistów za każdym razem, gdy chcesz przetestować nowe funkcje lub zaktualizować stronę. Dodawanie nowych funkcji jest czasami niemożliwe, nawet przy udziale zespołu programistów.

Wreszcie, złożoność i restrykcyjność systemu monolitycznego sprawia, że skalowanie i rozszerzanie działalności na nowe rynki stanowi wyzwanie. A to jest prawdziwy ból dla firm, które dążą do wzrostu.

Composable commerce jest najlepszą alternatywą dla aplikacji monolitycznych

Composable commerce to potoczne określenie architektury oprogramowania, która w przeciwieństwie do ściśle sprzężonej platformy monolitycznej, oddziela UI (frontend) od logiki biznesowej (backend). Daje to możliwość wyboru najlepszych technologii do budowy elastycznego stosu eCommerce. Oprogramowanie komunikuje się poprzez API, a poszczególne rozwiązania mogą być zarządzane bez wpływu na inne części systemu.

Architektura Composable pozwala zespołom biznesowym kontrolować frontend eCommerce bez angażowania zespołów technologicznych. To daje im pełną kontrolę i autonomię, aby osiągnąć cele związane z konwersją i przychodami. 

Podejście Composable jest zgodne z szerszymi trendami, takimi jak headless commerce i architektura mikroserwisów . 

Architektura mikroserwisowa rozbija cały system eCommerce na osobne komponenty i strukturyzuje je jako zbiór rozwiązań dedykowanych konkretnym funkcjom, takim jak CMS, wyszukiwanie czy płatności.

Migracja z monolitu do composable przynosi liczne korzyści, które napędzają Twój biznes

  • Umożliwienie łatwiejszego skalowania i wydajności sieci 

  • Wsparcie dla architektury mobile-first 

  • Szybsze i bezpieczniejsze aktualizacje 

  • Zapewnienie zaawansowanej personalizacji 

  • Zapewnienie najwyższej elastyczności

Dodatkowo, sklepy eCommerce zbudowane w oparciu o podejście composable dają sprzedawcom elastyczność, której są pozbawieni, gdy korzystają z oprogramowania monolitycznego. Dzięki architekturze API-first, mogą oni podłączać i odłączać poszczególne elementy headless, umożliwiając zmiany i aktualizacje rozwojowe bez ingerencji w resztę operacji biznesowych. 

Przyjrzyj się szybko wyzwaniom architektury monolitycznej, które można łatwo rozwiązać za pomocą composable commerce.

Zdecydowanie się na composable commerce to świetny sposób, aby przynieść sukces swojemu biznesowi eCommerce, ale będziesz potrzebował odpowiedniej strategii, aby iść do przodu. Udana podróż composable zaczyna się od witryny sklepowej, ponieważ frontend napędza doświadczenie klienta.

Chcesz przejść na composable? Zacznij od frontu

Nie musisz zmieniać całego stosu eCommerce, aby przejść na composable. Ponieważ frontend jest miejscem, w którym odbywa się podróż klienta, zacznijmy swoją cyfrową transformację od wymiany tylko warstwy prezentacji. 

Dzięki Vue Storefront, nie musisz w pełni replatformować się, aby zyskać elastyczność zapewnianą przez composable commerce. Aby zwiększyć doświadczenie klienta i przychody, zbuduj swój storefront eCommerce na szczycie istniejącej platformy eCommerce, używając jednej z 30+ out-of-the-box integracji.

Vue Storefront to Frontend as a Service (FEaaS) dla composable commerce, który dostarcza niestandardowe witryny sklepowe przy ułamku kosztów i czasu oraz z błyskawicznym ładowaniem stron, aby osiągnąć lepsze wskaźniki konwersji i wyższe przychody.

Problemy z technologią monolityczną

  1. Wstępnie zdefiniowany UX, który nie może spełnić oczekiwań wydajnościowych klientów i Google, co prowadzi do zwiększonego współczynnika odrzuceń i spadku współczynnika konwersji.

  2. Ściśle sprzężony frontend i backend zmniejszają możliwości wdrożenia najlepszych technologii. To powstrzymuje Twój biznes, gdy musisz skalować i przyspieszać, aby sprostać wymaganiom rynku.

  3. Ma ograniczone możliwości dostosowywania. Handlowcy mają ograniczoną swobodę zmiany wstępnie zdefiniowanych funkcji lub usług i zastąpienia ich tymi, które działają lepiej. Wszelkie zmiany w UI są wspierane przez IT, ponieważ mogą mieć wpływ na całe środowisko.

  4. Optymalizacja SEO jest skomplikowana, zwłaszcza dla urządzeń mobilnych. Zwiększa współczynnik odrzuceń, zmniejsza konwersje i nie udaje się test Google Core Web Vitals.

  5. Powolny Time-to-Market z powodu czasochłonnych aktualizacji i faz testowania

Rozwiązanie Vue Storefront

  1. Frontend został zaprojektowany tak, aby spełnić wymagania Google w zakresie SEO i UX. Prowadzi do zwiększenia konwersji i zadowolenia klientów.

  2. Masz swobodę wyboru spośród wielu najlepszych mikroserwisów i aplikacji headless, aby zbudować swój stos eCommerce szybko i z najlepszymi rozwiązaniami dla swoich unikalnych potrzeb.

  3. Możesz łatwo podłączać lub odłączać aplikacje headless commerce, gdy zmieniają się Twoje potrzeby biznesowe. Oprogramowanie bezgłowe jest wysoce konfigurowalne i pozwala Twojemu zespołowi marketingowemu aktualizować frontend bez pomocy IT.

  4. Architektura Vue Storefront jest zorientowana na wydajność (w tym mobilną) z najlepszymi praktykami.

  5. Szybkie korzyści TTM z gotową bazą kodu i mniejszymi zespołami dev, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.

    autor oryginału: Yuliia Buinova

Chcesz wykonać podobny projekt?

Zapytaj o wycenę