4 min

10 września 2025

Jak przygotować się do rozmowy o projekcie e-commerce: przewodnik dla klientów

Zanim podejmiesz decyzję o współpracy, liczy się każde pytanie – pierwsza rozmowa z agencją e-commerce to szansa na dopasowanie strategii do Twojej wizji.
Dobre przygotowanie to klucz do efektywnego wdrożenia e-commerce i realnej oszczędności czasu (a co za tym idzie, także pieniędzy). Ten artykuł pokaże Ci, jak przygotować się do tej konsultacji, by wyciągnąć maksimum wartości i znaleźć najlepszą drogę do rozwoju Twojego projektu e-commerce.

Posłuchaj artykułu w wersji audio.

elevenlabs cover
Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

1. Zacznij od celów biznesowych

Zanim zaczniesz opowiadać o funkcjonalnościach, zatrzymaj się na chwilę i skup na biznesowych powodach, dla których chcesz wdrażać ten projekt. Wartością dodaną dla agencji jest jasne określenie, czy głównym celem jest zwiększenie sprzedaży, wejście na nowy rynek, czy może poprawa doświadczeń klientów.

Pytania, które powinieneś sobie zadać, to:

  • Czy głównym celem jest zwiększenie sprzedaży online?

  • A może planujesz wejść na nowy rynek?

  • Czy chodzi o poprawę doświadczeń klientów na obecnej platformie,

  • Czy może o automatyzację i integrację systemów, które do tej pory działały niezależnie?

Czasami punktem wyjścia jest jasno określony budżet. Wówczas agencja może zaplanować projekt tak, aby w konkretnej kwocie znalazło się jak najwięcej działań nastawionych na realizację Twojego celu biznesowego. W tym podejściu szukanie kompromisów i jasna priorytetyzacja działań znacząco zwiększa szanse na powodzenie projektu.

Może być też tak, że nie masz jasno określonego budżetu, a Twój cel jest bardziej zadaniowy. Przykładem takiego celu może być: „potrzebujemy wejść na rynek niemiecki”. Wówczas agencja przedstawi plan strategii, technologii, integracji i marketingu, niezbędnych do zrealizowania tego celu. To Ty ostatecznie decydujesz, czy masz warunki finansowe, aby rozpocząć realizację.

Warto też poruszyć temat bezpieczeństwa danych twojej firmy jak i klientów, i rozwiązań je wspierających.

Zdefiniuj cele biznesowe przed rozmową o projekcie e-commerce

Przedstawienie klientow

2. Przedstaw swoich klientów

Agencja może zbudować najlepszy sklep na świecie, ale bez dogłębnego zrozumienia Twoich odbiorców, będzie to tylko technologia pozbawiona duszy. Opisz, kim są Twoi klienci i czego od Ciebie oczekują. Im więcej informacji przekażesz, tym lepiej agencja dopasuje doświadczenie zakupowe (UX) i strategię rozwoju. Spróbuj odpowiedzieć na pytania:

  • Jak i co kupują teraz?

  • Z jakimi problemami się mierzą podczas zakupów?

  • Co ich zniechęca, a co przyciąga?

Te informacje pozwolą stworzyć sklep, który nie tylko działa, ale też naprawdę sprzedaje.

3. Zbierz informacje o stanie obecnym

Konsultacja to także czas na diagnozę. Przygotuj listę informacji o swojej obecnej infrastrukturze i zasobach. Warto więc mieć w zanadrzu odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy masz już sklep internetowy i na jakiej platformie działa (np. headless commerce, Magento, WooCommerce)?

  • Jakie systemy muszą się z nim integrować (np. ERP, CRM, płatności, magazyn, marketing automation)?

  • Czy masz jakieś istotne preferencje systemowe, tj. narzędzia, technologie czy języki programowania? Może zależy Ci na, na przykład, na migracji z jednego programu do innego?

>> Tutaj możesz przeczytać o migracji z Wordpress do Storyblok <<

  • Jakimi zasobami już operujesz? (sztab IT, zespół contentowy, zespół projektowy)

  • Kto z Twojego zespołu będzie pracował nad projektem? Zastanów się, kto w Twojej firmie będzie zaangażowany w projekt i czy ma doświadczenie w takich pracach.

  • Jakie są Twoje dotychczasowe doświadczenia z agencjami? Warto pomyśleć, co w przeszłości działało dobrze, a co nie. Jakiego stylu pracy oczekujesz i czego wolisz unikać?

  • Jakie wartości są dla Was ważne w biznesie? Zastanów się, co jest dla Was kluczowe w codziennej pracy i co powinno odzwierciedlać nowe rozwiązanie.

  • Jaką masz wizję rozwoju firmy na najbliższe 2-5 lat? Pomyśl o długoterminowych planach, by agencja mogła zaproponować rozwiązania, które będą wspierać Twój biznes przez lata, a nie tylko w krótkim terminie.

  • Jakie są Wasze kluczowe wskaźniki biznesowe? Zastanów się nad oczekiwanymi obrotami i marżą. Dyskutując o budżecie na technologię, możesz również określić, jaką część marży jesteś gotów przeznaczyć na utrzymanie i rozwój platformy.

  • Czy jesteście gotowi na zmiany, które przyniesie automatyzacja? Pomyśl, czy wprowadzenie nowych technologii może wpłynąć na strukturę zespołu, i czy jesteście na to otwarci, by zwiększyć skalę działania.

  • Czy Twój zespół lubi się uczyć i jest otwarty na nowe rozwiązania? Zastanów się, czy Twój zespół czerpie radość z ciągłego usprawniania procesów i jest gotów przyjąć nowe narzędzia.

  • Jak podejmowane są decyzje w Twojej firmie? Pomyśl o tym, jak wygląda proces podejmowania decyzji. Czy macie w firmie systemy analityczne, a co ważniejsze, czy wiedza z nich płynąca jest wykorzystywana do podejmowania strategicznych wyborów?

Nawet szczątkowe informacje uproszczą start rozmowy, ale bardzo ułatwisz zadanie i sobie i agencji, jeśli uzbroisz się w szczegółową wiedzę.

4. Przekaż Swoją wizję, inspiracje, i pokaż przykłady

Oprócz opisu własnej koncepcji, pokaż przykłady sklepów, które Ci się podobają – nie tylko wizualnie, ale też pod kątem funkcjonalności i wygody.

  • Szukaj inspiracji nie tylko u konkurencji, ale też u firm z innych branż.

  • Przedstaw swoją koncepcję i jej najważniejsze elementy, na których najbardziej Ci zależy.

  • Jakie przykłady z rynku odbierasz jako złe wdrożenia a jakie za wzorowe?

Konkretne przykłady sprawią, że agencja szybciej zrozumie kierunek, w którym chcesz iść, co również przełoży się na optymalizację procesu.

5. Przygotuj listę pytań

Przygotowanie własnej listy sprawi, że nie umknie Ci nic, co jest dla Ciebie ważne. Podczas rozmowy na pewno dużo pytań będzie skierowanych w Twoją stronę, ale przyjdzie też czas, gdy role się odwrócą.

Oto przykładowe pytania, które warto zadać agencji:

  • Jak wygląda proces współpracy krok po kroku?

  • Kto będzie bezpośrednio zaangażowany w projekt?

  • Jakie są doświadczenia agencji z projektami z Twojej branży?

  • Jakie są modele rozliczeń?

  • Co następuje po wdrożeniu (support, rozwój, SLA)?

Pamiętaj: konsultacja to przestrzeń do zadawania pytań, nie egzamin. Miej też na uwadze, że w momencie, gdy nie przychodzą Ci do głowy pytania, warto otwarcie zapytać się, czy jest jeszcze jakaś kwestia, której jeszcze nie omówiliście, a powinniście. Taka wymiana zapewni, że wyjdziesz ze spotkania uzbrojony we wszystkie informacje konieczne, by móc postawić kolejne kroki.

6. Checklist na pierwsze spotkanie

Dla ułatwienia – oto lista rzeczy, które warto mieć „w głowie” lub w notatkach:

✓ Moje cele biznesowe,
✓ Wiedza o odbiorcach,
✓ Opis obecnej sytuacji (systemy, integracje, budżet),
✓ Inspiracje i benchmarki,
✓ Pytania do agencji.


Nowe początki: wdrożenie e-commerce pod kontrolą

Teraz już wiesz jak się dobrze przygotować do spotkania: jak będzie ono przebiegało, jakie pytania zadawać, i na jakie mieć przygotowane odpowiedzi. Konkretna rozmowa z agencją e-commerce to w końcu jakże ważny pierwszy krok do wspólnego projektu. Jako dobrze przygotowany klient, szybciej otrzymasz trafne rekomendacje i będziesz miał większy wpływ na kształt przyszłego rozwiązania.

Jeśli planujesz rozmowę o swoim projekcie, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci poukładać wszystkie klocki i znaleźć najlepszą drogę do rozwoju e-commerce.

Darmowa 30 minutowa konsultacja

Umów spotkanie już dziś