5 min
12 czerwca 2017
Skuteczne pozyskanie klienta B2B
Istotą każdego biznesu jest posiadanie klientów którzy są w stanie zapłacić za naszą usługę bądź produkt. Z tym twierdzeniem zgodzi się prawdopodobnie każdy przedsiębiorca. Istotne więc jest ciągłe budowanie bazy klientów w taki sposób aby minimalizować koszty tej operacji i maksymalizować zysk. Zasadniczo występują istotne różnice w metodach i narzędziach stosowanych do budowy bazy klientów i ich obsługi w biznesie B2C i B2B. Poniżej przeczytasz kilka istotnych wskazówek odnośnie pozyskiwania klientów B2B w biznesie online’owym.
Po pierwsze CRM
CRM, czyli Customer Relationship Management to nic innego jak narzędzie do zarządzania kontaktami z klientem. Narzędzie to powinno:
- być centralną bazą wiedzy na temat klienta przyszłego lub obecnego
- mieć możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem (mail, telefon, SMS) i logowania tych działań
- łatwo integrować się z innymi narzędziami używanymi w firmie do komunikacji bądź gromadzenia danych (np. import kontaktów z bazy danych)
Na rynku istnieje wiele rozwiązań klasy CRM. Na szczególną uwagę zasługują rozwiązania dostępne w chmurze przez przeglądarkę internetową. Rozliczane są najczęściej w modelu subskrypcyjnym jako miesięczna licencja na użytkownika. Istnieją też ciekawe darmowe propozycje.
Z darmowych narzędzi warto zastanowić się nad wyborem aplikacji Hubspot CRM. Jest to świetny darmowy program CRM dostępny na www i w aplikacji mobilnej. Integruje się z Gmail oraz Outlook co pozwala na monitorowanie otwarć wysyłanych do klientów email. Posiada wbudowane lejki sprzedażowe, integruje się z Twoim kalendarzem Google. Pozwala na budowanie raportów i wyliczanie potencjalnych przychodów z prospektów (klientów którzy jeszcze nie dokonali żadnej płatności). Posiada bardzo przyjazny, nowoczesny interfejs. Z darmo Hubspot udostępnia wiele ciekawych dodatków, [jak darmowy generator stopki email.]
Hubspot CRM
Jedną z najciekawszych dodatków do programu HubSpot CRM jest możliwość trackowania otwarć maili naszych klientów Dzięki temu wiemy dokładnie czy nasza oferta została wyświetlona i kiedy kontynuować dialog z klientem.
Trackowanie otwarć maili w Hubspot
Do płatnych rozwiązań CRM należą:
1. Zoho CRM https://www.zoho.eu/crm
2. Mini CRM https://minicrm.pl
3. InStream CRM http://instream.io/pl/
4. Pipedrive https://www.pipedrive.com/pl
Po drugie relacja
Przez wielu relacja w kontaktach B2B traktowana jest jako jeden z głównych czynników sukcesu. Narzędzia CRM ułatwiają pracę, automatyzują część zadań i pozwalają na lepsze wpasowanie się w cykl życia klienta. Nic nie zastąpi jednak osobistego kontaktu mailowego, telefonicznego czy osobistego. Relację warto zacząć budować od badania z kim mamy do czynienia. Mając imię i nazwisko czy adres email klienta jesteśmy w stanie pozyskać o nim wiele informacji które publicznie udostępnia w sieci.
Istnieje wiele darmowych narzędzi i wtyczek które automatycznie pobierają informacje o naszych kontaktach. Jedną z nich jest rozszerzenie do przeglądarki Chrome o nazwie Rapportive.
Wtyczka Rapportive automatycznie pobiera dane z LinkedIn
Częstą praktyką jest też ustawianie powiadomień/ automatyczna komunikacja w momentach ważnych dla klienta wydarzeń. Może to być urodzinowy telefon czy kod rabatowy z okazji rocznicy współpracy.
Jak budować relacje w kontaktach B2C dowiesz się już wkrótce w kolejnym wpisie!