Technologia headless: 5-minutowe wyjaśnienie

Monolityczne, ściśle powiązane platformy eCommerce powoli odchodzą w przeszłość. Zamiast tego firmy chętnie wykorzystują technologię headless, aby umożliwić strategie headless commerce skoncentrowane na doświadczeniach i zapewnić konsumentom lepsze wrażenia z zakupów.

Jak działa technologia headless? Czym różni się od tradycyjnego podejścia all-in-one do budowania stron eCommerce? Ten artykuł ma na celu przedstawienie przeglądu koncepcji headless i podzielenie się kilkoma spostrzeżeniami, które pomogą Ci zdecydować, czy nadszedł czas, aby zrobić pierwszy krok w kierunku transformacji headless.

Czym jest technologia headless?

Technologia headless jest architekturą oprogramowania, która oddziela warstwę frontend i backend systemu. Jako część szerszej koncepcji composable commerce, technologia headless oddziela te dwie integralne części i pozwala im pracować niezależnie, aby zapewnić szybką wydajność sieci, elastyczność i zdolność do skalowania.

Technologia headless: oddzielenie frontend i backend

Jak to się wszystko zaczęło

Headless commerce, podobnie jak wiele innowacji, narodził się jako odpowiedź na wyzwania, przed którymi stanął świat eCommerce. Monolity można opisać jako prehistoryczne stworzenia, które sprawdzały się w czasach, gdy pula produktów nie wymagała częstych aktualizacji, a sprzedaż detaliczna w sieci była prosta i łatwa.

Era beyond-desktop zmieniła sposób, w jaki ludzie konsumują treści i robią zakupy. Sklepy internetowe musiały zmierzyć się ze wszystkimi cyfrowymi zmianami, które pojawiły się w krótkim czasie. Dla sprzedawców stało się to ciężarem, który należało szybko rozwiązać. Jednak monolity stały się jeszcze większą przeszkodą.

Technologia headless pojawiła się w poszukiwaniu iteracyjnego rozwiązania, które zabezpieczało by również przyszłe zmiany. Przynosi ona zmianę w podejściu do sposobu działania struktur cyfrowych. Zamiast zacieśniać wszystko razem i tworzyć solidne zależności, architektura headless uwalnia komponenty pozwalając na szybszy i swobodniejszy przepływ informacji pomiędzy interesariuszami. W efekcie cały ekosystem działa szybko i elastycznie dzięki podejściu API-first i orkiestracji.

Kluczowe korzyści z architektury headless

Technologia headless pojawiła się w świecie IT jako szybka odpowiedź na pojawiające się problemy, z którymi borykał się monolityczny eCommerce. A korzyści, podobnie jak możliwości, które oferuje headless tech, są nieskończone. Przyjrzyjmy się niektórym z nich.

Lepsze spersonalizowane doświadczenia

Obecnie większość marek zorientowanych na konsumenta wykorzystuje rozwiązania napędzane przez AI do analizy doświadczeń klientów. Pomaga to kształtować najbardziej opłacalne ścieżki zakupowe i przewidywać nowe produkty. Poprzez swój paradygmat API-first, technologia headless przyspiesza tę wymianę informacji i zasila rozwiązania analityczne nowym rodzajem lepiej ukształtowanych danych. W ten sposób wspiera targetowanie klientów i hiperpersonalizację.

Zakupy wielokanałowe

Sprzedaż omnichannel stała się niezbędna dla nowoczesnego eCommerce. Ponieważ klienci oczekują bezproblemowych doświadczeń w różnych kanałach, marki poszukują rozwiązań zapewniających pełną integralność w wielu punktach styku. I tu na ratunek przychodzi podejście headless zdefiniowane przez architekturę API-first.

API (Application Programming Interface) to pośrednik w oprogramowaniu, który umożliwia niezależnym aplikacjom płynną komunikację między sobą.

Oprogramowanie oparte na API umożliwia nowoczesnym markom budowanie istotnych doświadczeń, które orkiestrują zarządzanie treścią, handel i innowacyjne reagowanie na wymagające potrzeby klientów.

Architektura headless, napędzana przez podejście API-first, pozwala markom na tworzenie szybkich frontendów, oddzielonych od backendu eCommerce. Dla zespołów marketingowych oznacza to dużą elastyczność w budowaniu warstw prezentacji dostosowanych do najlepszych praktyk w zakresie doświadczeń klientów.

Dowiedz się więcej o tym, jak frontend napędza doświadczenie klienta

Szybkie i zwinne innowacje

Headless commerce zdobył rynek, zapewniając bezprecedensową elastyczność. Z jednej strony, dzięki podejściu API-first, sprzedawcy wreszcie zyskali pełną swobodę w komponowaniu swojego stosu technologicznego z rozwiązań, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom.

Z drugiej strony, headless commerce pozwala na wprowadzanie szybkich i nieograniczonych zmian na frontendzie. Szybkie integracje z preferowanymi CMS-ami pozwalają w ciągu kilku kliknięć spełnić wszystkie zachcianki kupującego. A to jest coś, czego świat technologii pragnął od bardzo dawna.

Elastyczność zapewniona markom w ramach stosu handlowego jest teraz, dzięki headless tech, nieograniczona. Innowacje nie są już uwięzione wśród monolitycznych struktur, a handlowcy mogą skupić się na kolejnym sposobie testowania i pozyskiwania klientów w bardzo iteracyjny sposób.

Dlaczego marki przechodzą na headless?

Transformacja w kierunku headless stała się oczywistym wyborem dla sprzedawców, którzy chcą szybko odzyskać kontrolę nad cyfrowym doświadczeniem zakupowym. Jakie są inne powody, aby przejść na headless?

  • Technologia headless pozwala na szybką modernizację i innowacje. Jest rozsądnym i elastycznym kompromisem pomiędzy architekturą monolityczną a rozwiązaniami niestandardowymi.

  • Wiele organizacji wybiera headless tech, aby zabezpieczyć przyszłe podejście do dalszej transformacji cyfrowej. Wraz ze wzrostem wymagań, na horyzoncie pojawi się więcej integracji. Najlepsi orkiestratorzy wybierają API i wolność wyboru, aby zabezpieczyć długoterminową egzystencję i uniknąć kolejnego zamknięcia wśród struktur monolitycznych.

  • Obok niezawodnych, niestandardowych doświadczeń opartych na CMS, handlowcy widzą bezpieczną opcję wymiernych, dalekosiężnych korzyści, takich jak eliminacja długu technologicznego i konieczności re-platformingu.

  • Podejście Headless stało się bezpiecznym miejscem dla elastycznych działań na frontendzie bez inicjowania całego procesu go-custom-and-risk-it-all-again.

  • Transformacja Headless otworzyła przestrzeń nieskończonych możliwości dla sprzedawców, marek i deweloperów, którzy codziennie zapewniają odpowiednią orkiestrację.

  • Technologia Headless napędza handel, dlatego marki mogą szybko adoptować nowe punkty styku bez ponownego projektowania wszystkiego.

Dług techniczny i inne problemy techniczne rozwiązane przez technologię headless

Jeśli chodzi o problemy techniczne rozwiązane przez technologię headless, to z pewnością możemy zamknąć wszystkie wyzwania w jednym wyrażeniu: tech debt. Odłączenie monolitu otwiera nową ścieżkę, co oznacza pokonanie większości przeszkód technicznych, które spowodowało jego początkowe powstanie.

  • Mniejsze potrzeby rozwojowe. Zdecentralizowana architektura rozdziela proces angażowania całego zespołu dev. Przed zastosowaniem zasad headless, architektura monolityczna wiązała się z operowaniem wieloma różnymi warstwami eCommerce. Pilnowanie każdej z tych warstw było ogromnym obciążeniem, ponieważ backend i frontend były od siebie zależne. Technologia Headless natomiast wykorzystuje paradygmat API-first, co oznacza, że zmiany we frontendzie mogą następować znacznie szybciej i przy znacznie mniejszym ryzyku dla kodu backendu.

  • Wzmocnione SEO. Headless commerce napędza wydajność SEO na najwyższym poziomie. Ponownie, dzięki zaaranżowanej komunikacji pomiędzy komponentami, bez względu na to, ile nowych rozszerzeń chcesz dodać, utrzymuje Core Web Vitals na satysfakcjonującym poziomie. Więc na koniec dnia można spać spokojnie.

  • Brak obaw o bezpieczeństwo. Robiąc jeszcze jeden krok do przodu, headless tech eliminuje wiele obaw związanych z bezpieczeństwem, ponieważ operacje na backendzie zdarzają się rzadko i są niezależne od tego, co jest wyświetlane na froncie. 

  • Zabezpieczone sezony szczytowego ruchu. Po raz kolejny system headless wraz z infrastrukturą komunikacyjną zabezpiecza wysokie obciążenia szczytowe. Organizacja i obsługa wielkich świąt eCommerce, takich jak Black Friday czy specjalne nocne wyprzedaże, może odbywać się online bez konieczności wyłączania całego systemu eCommerce. Niezawodne podróże klientów przy wysokich wymaganiach to jeden z koszmarów handlowców, który już nie istnieje dzięki technologii headless.

Headless commerce doładowuje doświadczenia klientów i zwiększa przychody

Ponieważ podróż klienta odbywa się na froncie, warstwa prezentacji systemu odgrywa kluczową rolę w napędzaniu przychodów. Dzięki headless commerce, sprzedawcy mogą wreszcie odciąć się od starszych rozwiązań i zbudować szybkie, mobilne strony internetowe, które są otwarte na dostosowywanie.

Ponieważ podróż klienta odbywa się na frontendzie, warstwa prezentacji systemu odgrywa kluczową rolę w zwiększaniu przychodów.

Analizowanie i kształtowanie podróży klienta również staje się usprawnioną ścieżką. Prace, które w architekturze monolitycznej oznaczały dni lub nawet tygodnie planowania i rozwoju, zostają zredukowane do szybkich wdrożeń. Strona biznesowa staje się niezależna od devów, a obie strony zyskują spokój. Cały workflow i zależności zmieniają sposób interakcji eCommerce na poziomie organizacyjnym.

Co więcej, treść zostaje uwolniona, co oznacza, że nowe kawałki angażującego zakresu mogą być dostarczane natychmiast. Prezentacja frontend pozostaje w rękach handlowców i marketerów, którzy są uwolnieni do testowania i innowacji wśród konkurencji.

Chcesz przejść na headless? Zacznij od frontu

Nie musisz zakłócać całego swojego stosu eCommerce, aby przejść na headless. Ponieważ frontend jest miejscem, w którym odbywa się podróż klienta, zacznijmy swoją cyfrową transformację od wymiany tylko warstwy prezentacji.

Dzięki Vue Storefront, nie trzeba w pełni replatformować, aby zyskać elastyczność, jaką zapewnia headless commerce. Aby przenieść doświadczenie klienta i przychody na wyższy poziom, zbuduj swój storefront na szczycie istniejącej platformy eCommerce, używając jednej z wielu out-of-the-box integracji.  

Vue Storefront to Frontend as a Service (FEaaS) dla composable commerce, który dostarcza niestandardowe witryny sklepowe przy ułamku kosztów i czasu oraz z błyskawicznym ładowaniem stron, aby osiągnąć lepsze wskaźniki konwersji i wyższe przychody.

Chcesz wykonać podobny projekt?

Zapytaj o wycenę