4 min

12 października 2020

Business Intelligence - 10 popularnych zalet

Business Intelligence to zdecydowanie jedno z wyrażeń współczesnego biznesu o którym słyszymy coraz częściej. Obecne analizy i modele BI są łatwiejsze w obsłudze, mają prostsze interfejsy, mogą być obsługiwane i rozumiane nawet przez najbardziej osoby nie posiadające fachowej wiedzy. Wysoka dostępność rozwiązań BI nasuwa pytania jak: "Czy naprawdę potrzebuję systemu BI w mojej firmie?" lub "W jaki sposób Business Intelligence może pomóc mi podejmować lepsze decyzje biznesowe?" Poniżej postaram się przedstawić te 10 najbardziej popularnych. Zalety wdrożenia oprogramowania Business Intelligence w firmie:

Usuwaj domysły.

Patrząc na sposoby zarządzania przedsiębiorstwami ciężko nie odnieść wrażenia że czasem przypominają one hazard. Czy powinno tak być? Managerowie firm często są zmuszani do podejmowania decyzji bazując wyłącznie na swoim przeczuciu. Czy gdyby chodziło Twoją firmą, traktowałbyś którąś z tych metod jako poważny sposób na osiągnięcie strategii? Prowadzenie biznesu na podstawie zgadywania oznacza, że brakuje kompleksowych danych biznesowych, tworzących niezawodną, stabilną strukturę, która pozwala podejmować świadome decyzje.

Dzięki analityce Business Intelligence otrzymujesz dokładne dane, dopasowane według swoich potrzeb, aktualizacje w czasie rzeczywistym i możliwość prognozowania. Bardziej zaawansowane systemy pozwalają nawet przewidzieć scenariusze warunkowe "co jeśli", co eliminuje konieczność odgadywania lub szacowania.

Uzyskuj szybkie odpowiedzi.

Część użytkowników systemów BI jako kluczową zaletę wymienia możliwość szybkiej odpowiedzi na pytania biznesowe. W efekcie podejmowanie decyzji jest mniej czasochłonne i nie wymaga niekończących się stron pisemnych lub niedopasowanych raportów.

Korzystaj z danych 24/7, z dowolnej lokalizacji

Dzięki nowoczesnym mobilnym systemom Business Intelligence każdy członek zespołu po podstawowym szkoleniu może uzyskać dostęp do kluczowych danych firmy. Mogą to być wskaźniki biznesowe (KPI), pulpity nawigacyjne (dashboardy) i inne krytyczne raporty. W przypadku wielu rozwiązań możliwy jest również dostęp za pośrednictwem urządzeń przenośnych. Tym samym analizy biznesowe są dostępne z każdego miejsca w czasie, kiedy akurat ich potrzebujesz.

Profiluj zachowania klienta.

Coraz więcej firm w budowaniu konkurencyjności kładzie nacisk na jak najdokładniejsze poznanie swojego klienta. Profilowanie kupujących pozwala odpowiedzieć na pytania kim jest klient i jak zmienia się jego wartość w czasie. Takie podejście skutkuje lepszym dopasowaniem produktu i treści marketingowych do realnych potrzeb odbiorców, jak również na optymalizację kanałów pozyskania klienta. Innymi słowy, daje to możliwość inwestowania pieniędzy w pozyskanie tych klientów na których jest możliwość wygenerowania największej marży.

Real-time upselling.

Możliwość zidentyfikowania przeszłych zachowań klienta to niespotykana dotąd możliwość up-sellingu w czasie rzeczywistym. Szczególnie sprawdza się to w sprzedaży stacjonarnej i obsłudze klienta twarzą w twarz. Sprzedawca mając dostęp do profilu klienta oraz propozycje towarów i usług do up-sellingu dostosowanych pod konkretną osobę jest w stanie osiągnąć znacznie wyższą skuteczność niż bez niej. Precyzyjnie dobrana oferta potrafi też zwiększyć zadowolenie samego klienta i przyczynić się do budowania lojalności.

Odkrywaj nowe obszary do optymalizacji.

Często zdarza się że odpowiednie ułożenie danych na wizualizacjach pozwala na odnalezienie nieznanych wcześniej powiązań między wskaźnikami. Możesz odkryć że marża istotnie zależy od kanału sprzedaży, czy lokalizacji. W bardziej zaawansowanych systemach odpowiednie algorytmy same “wyłapują” anomalie i prezentują je użytkownikom analiz.

Automatycznie integruj dane.

Wiele firm traci cenny czas na ręcznych operacjach łączenia, porównywania i czyszczenia danych. Często nie do końca wiadomo jakie operacje były wykonane ręcznie na pliku danych, co w efekcie burzy wiarygodność raportu końcowego. Dzięki wdrożeniu systemu BI wszystkie analizy budowane są w oparciu o stabilny model danych. Nie daje to miejsca na błąd ludzki i oszczędza czas i energię.

Odkryj prawdziwe koszty.

Odpowiednio skonstruowany system BI umożliwia lepsze zrozumienie kosztów produkcji. Pozwala na przypisanie kosztów ludzko-materiałowych do odpowiednich usług czy produktów. W efekcie pozwala odkryć prawdziwą rentowność składowych twojego biznesu.

Zwiększ efektywność marketingu i magazynu.

Oprogramowanie Business Intelligence pomaga udoskonalić gospodarkę magazynową (odpowiednia ilość w odpowiednim czasie) i zmniejszyć ilość zalegającego towaru. Zaawansowane analizy są nawet w stanie estymować przyszłe zapotrzebowanie na produkty korzystając z trendów historycznych oraz zmieniającej się bazy klientów. Integracja danych z kanałów marketingowych jak Google AdWords czy Facebook do analiz BI pozwala na określenie marży efektywnej na sprzedaży w tych kanałach. Dzięki temu wiesz ile faktycznie zarabiasz na płatnym ruchu.

Analizuj i prognozuj

Jedną z największych zalet systemu BI jest informowanie o statystykach firmowych w konkretnych przedziałach czasowych, np. Ile części danego produktu zostały sprzedane, w jakiej lokalizacji i przez którego przedstawiciela handlowego. Graficzna wizualizacja tych wyników pozwala użytkownikom na szybsze przetworzenie zawartych w nich informacji. Tworzenie analiz typu “runrate” pozwalają na estymować stopień wykonania miesięcznego planu sprzedaży. Daje to istotny feedback do działu marketingu i sprzedaży, pozwalając reagować w czasie niemal rzeczywistym. Automatyczne wykrywanie trendów pozwala natomiast tworzyć względnie wiarygodne prognozy sprzedaży w przyszłym okresie. Dobra estymacja przyszłych przychodów pozwala lepiej planować zasoby, zwiększa też wiarygodność i wycenę w oczach inwestorów.

Każde wdrożenie systemu Business Intelligence ma przede wszystkich odpowiadać na pytania biznesowe konkretnej firmy. Celem jest natomiast lepsze zrozumienie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, utworzenie spójnego, standardowego źródła wiedzy oraz automatyzację procesów.