4 min

11 grudnia 2017

Czy model CPS jest atrakcyjny dla sklepu – przegląd możliwości

Co to jest model rozliczeń CPS?

CPS czyli Cost Per Sale to nic innego jak znany wszystkim sposób współpracy w którym sprzedawca wypłaca pośrednikowi prowizję za pozyskanie transakcji. Jest to model bardzo popularny w handlu tradycyjnym. Wiele programów partnerskich rozliczana jest właśnie w tej formule. Oczywiście, jak każdy inny model (np. CPC, CPM, …) można się w nim doszukać zarówno wad jak i zalet. Pokrótce przedstawię za i przeciw.

Zalety:

- daje możliwość wyliczenia efektywnej marży

- brak sprzedaży nie generuje kosztów

- płaci się jedynie od konwersji

- stały, z góry określony koszt konwersji

- zdecydowana większość wysiłku związanego z pozyskaniem sprzedaży spoczywa na pośredniku

- sprawdza się jako dodatkowy, mało czasochłonny model wsparcia sprzedaży

Wady:

- nie daje możliwości optymalizacji kosztów konwersji

- nie zawsze daje pole do współpracy w przypadku niskomarżowych produktów

Rodzaje partnerów w CPS

W Internecie jest wiele kanałów w których pośrednicy stosują współpracę w modelu CPS. Należy pamiętać że pośrednik ponosi istotne koszty promowania naszego sklepu. Są to np:

  • koszty utrzymania serwisu na którym promuje naszą ofertę (marketplace, platformy zniżkowe),

  • koszt wykupienia placement’ów (miejsc reklamowych) na popularnych serwisach (np. onet.pl, czy wp.pl) lub ich branżowych odpowiednikach (np. wirtualnemedia.pl)

  • koszt związany z weryfikowaniem partnerów (zarówno reklamodawców jak i wydawców)

W związku z powyższym wielu pośredników nie współpracuje zazwyczaj z małymi niskoobrotowymi sklepami. Wynika to ze zwyczajnego rachunku ekonomicznego. Pośrednik dysponując ograniczoną przestrzenią reklamową lub ponosząc określone koszty związane z utrzymaniem widoczności oferty sklepu decyduje się jedynie na współpracę z której ma zagwarantowany zwrot inwestycji.

Jakie są zatem dostępne kanały w których można rozliczać się w modelu CPS?

Najpopularniejsze obecnie to:

  • sieci afiliacyjne

  • marketplace

  • kody rabatowe

  • porównywarki cen

  • programy partnerskie

W wielu przypadkach warto być obecnym w kilku kanałach rozliczanych w CPS. W końcu to przynajmniej czysto teoretycznie nic nie kosztuje. Z drugiej natomiast strony warto wypracować sobie bardziej holistyczne podejście. Po pierwsze warto zwrócić uwagę na to czy chcemy mieć kontrolę nad tym w jakich miejscach i obok jakich ofert pośrednik promuje naszą ofertę. Warto też zastanowić się jak istotna jest możliwość dowolnego kreowania cen przez sklep. Są kanały w których obecność wymusza silną konkurencję cenową. To z kolei skutecznie utrudnia prowadzenie niezależnej polityki cenowej. W innych kanałach promuje się raczej wizerunek i jakość sklepu. Dzięki temu nie trzeba wcale angażować się w walkę cenową.

Z drugiej strony silna walka cenowa może stwarzać atrakcyjne warunki dla konsumentów. W efekcie serwisy tego typu cieszą się dużym ruchem, choć jego jakość jest zazwyczaj dyskusyjna. Szerokość oferty to również mocny atut pośredników który jest w stanie przyciągnąć duże wolumeny ruchu, szczególnie w sytuacji gdy jest wsparty skutecznym pozycjonowaniem i reklamą. To szczególnie istotne gdy mamy świadomość że na koniec dnia to konsument płaci za nasze pensje. Warto więc zrobić wszystko żeby do niego dotrzeć.

Czy istnieje narzędzie idealne?

Narzędzie idealne w kontekście sprzedaży przez pośredników w modelu CPS zapewne musiałoby powstać jako wypełnienie luki w rynku. Na tabeli powyżej widać wyraźnie, że taka potrzeba istnieje. Optymalnym rozwiązaniem byłoby stworzenie przestrzeni na której sklepy mogą

1. za darmo prezentować swoją ofertę

2. nie angażować się w walkę cenową

3. budować bazę własnych użytkowników

4. być weryfikowane pod kątem jakości

5. płacić wyłącznie od efektu

Ponadto rozwiązanie powinno mocno opierać się na psychologii zakupów i wykorzystywać wrodzoną chęć ludzi do obniżania cen. Niedawne badania udowadniają, że stosowany powszechnie mechanizm kodu zniżkowego świetnie sprawdza się w praktyce gdyż a) zwiększa skłonność ludzi do zakupów, szczególnie spontanicznych i b) zmniejsza dysonans pozakupowy skutecznie redukując ilość zwrotów. Zazwyczaj sklepy są niestety zmuszane do generowania kodów i ręcznego ich wysyłania do pośredników. Kto robił akcje rabatowe z przekazywaniem kodów partnerom i ich późniejszą walidacją akcje wie że to dużo pracy. Konsument natomiast jest zazwyczaj zmuszany do poszukiwań działających kodów w konkretnym sklepie i gdy nie jest w stanie takiego znaleźć nierzadko porzuca zakupy.

Dlaczego by w takim razie nie pójść konsumentom na rękę i stworzyć uniwersalny kod zniżkowy który działa w dowolnym sklepie? Obiektywnie patrząc, to zadanie trudne technicznie. Może dlatego nikt nie odważył się wcześniej podjąć realizacji tego typu projektu.

Shopconnector.pl to pierwsza na świecie platforma która opracowała działający mechanizm w którym użytkownik otrzymuje personalny jednorazowy kod zniżkowy do użycia u dowolnego zintegrowanego z shopconnector.pl partnera. Co więcej daje za darmo szerokie funkcje analityczne oraz wbudowany mechanizm lojalizacji klienta oraz elementy grywalizacji.