4 min
11 grudnia 2017
Czy model CPS jest atrakcyjny dla sklepu – przegląd możliwości
Co to jest model rozliczeń CPS?
CPS czyli Cost Per Sale to nic innego jak znany wszystkim sposób współpracy w którym sprzedawca wypłaca pośrednikowi prowizję za pozyskanie transakcji. Jest to model bardzo popularny w handlu tradycyjnym. Wiele programów partnerskich rozliczana jest właśnie w tej formule. Oczywiście, jak każdy inny model (np. CPC, CPM, …) można się w nim doszukać zarówno wad jak i zalet. Pokrótce przedstawię za i przeciw.
Posłuchaj artykułu w wersji audio.
Zalety:
- daje możliwość wyliczenia efektywnej marży
- brak sprzedaży nie generuje kosztów
- płaci się jedynie od konwersji
- stały, z góry określony koszt konwersji
- zdecydowana większość wysiłku związanego z pozyskaniem sprzedaży spoczywa na pośredniku
- sprawdza się jako dodatkowy, mało czasochłonny model wsparcia sprzedaży
Wady:
- nie daje możliwości optymalizacji kosztów konwersji
- nie zawsze daje pole do współpracy w przypadku niskomarżowych produktów
Rodzaje partnerów w CPS
W Internecie jest wiele kanałów w których pośrednicy stosują współpracę w modelu CPS. Należy pamiętać że pośrednik ponosi istotne koszty promowania naszego sklepu. Są to np:
koszty utrzymania serwisu na którym promuje naszą ofertę (marketplace, platformy zniżkowe),
koszt wykupienia placement’ów (miejsc reklamowych) na popularnych serwisach (np. onet.pl, czy wp.pl) lub ich branżowych odpowiednikach (np. wirtualnemedia.pl)
koszt związany z weryfikowaniem partnerów (zarówno reklamodawców jak i wydawców)
W związku z powyższym wielu pośredników nie współpracuje zazwyczaj z małymi niskoobrotowymi sklepami. Wynika to ze zwyczajnego rachunku ekonomicznego. Pośrednik dysponując ograniczoną przestrzenią reklamową lub ponosząc określone koszty związane z utrzymaniem widoczności oferty sklepu decyduje się jedynie na współpracę z której ma zagwarantowany zwrot inwestycji.
Jakie są zatem dostępne kanały w których można rozliczać się w modelu CPS?
Najpopularniejsze obecnie to:
sieci afiliacyjne
marketplace
kody rabatowe
porównywarki cen
programy partnerskie
W wielu przypadkach warto być obecnym w kilku kanałach rozliczanych w CPS. W końcu to przynajmniej czysto teoretycznie nic nie kosztuje. Z drugiej natomiast strony warto wypracować sobie bardziej holistyczne podejście. Po pierwsze warto zwrócić uwagę na to czy chcemy mieć kontrolę nad tym w jakich miejscach i obok jakich ofert pośrednik promuje naszą ofertę. Warto też zastanowić się jak istotna jest możliwość dowolnego kreowania cen przez sklep. Są kanały w których obecność wymusza silną konkurencję cenową. To z kolei skutecznie utrudnia prowadzenie niezależnej polityki cenowej. W innych kanałach promuje się raczej wizerunek i jakość sklepu. Dzięki temu nie trzeba wcale angażować się w walkę cenową.
Z drugiej strony silna walka cenowa może stwarzać atrakcyjne warunki dla konsumentów. W efekcie serwisy tego typu cieszą się dużym ruchem, choć jego jakość jest zazwyczaj dyskusyjna. Szerokość oferty to również mocny atut pośredników który jest w stanie przyciągnąć duże wolumeny ruchu, szczególnie w sytuacji gdy jest wsparty skutecznym pozycjonowaniem i reklamą. To szczególnie istotne gdy mamy świadomość że na koniec dnia to konsument płaci za nasze pensje. Warto więc zrobić wszystko żeby do niego dotrzeć.
Czy istnieje narzędzie idealne?
Narzędzie idealne w kontekście sprzedaży przez pośredników w modelu CPS zapewne musiałoby powstać jako wypełnienie luki w rynku. Na tabeli powyżej widać wyraźnie, że taka potrzeba istnieje. Optymalnym rozwiązaniem byłoby stworzenie przestrzeni na której sklepy mogą
1. za darmo prezentować swoją ofertę
2. nie angażować się w walkę cenową
3. budować bazę własnych użytkowników
4. być weryfikowane pod kątem jakości
5. płacić wyłącznie od efektu
Ponadto rozwiązanie powinno mocno opierać się na psychologii zakupów i wykorzystywać wrodzoną chęć ludzi do obniżania cen. Niedawne badania udowadniają, że stosowany powszechnie mechanizm kodu zniżkowego świetnie sprawdza się w praktyce gdyż a) zwiększa skłonność ludzi do zakupów, szczególnie spontanicznych i b) zmniejsza dysonans pozakupowy skutecznie redukując ilość zwrotów. Zazwyczaj sklepy są niestety zmuszane do generowania kodów i ręcznego ich wysyłania do pośredników. Kto robił akcje rabatowe z przekazywaniem kodów partnerom i ich późniejszą walidacją akcje wie że to dużo pracy. Konsument natomiast jest zazwyczaj zmuszany do poszukiwań działających kodów w konkretnym sklepie i gdy nie jest w stanie takiego znaleźć nierzadko porzuca zakupy.
Dlaczego by w takim razie nie pójść konsumentom na rękę i stworzyć uniwersalny kod zniżkowy który działa w dowolnym sklepie? Obiektywnie patrząc, to zadanie trudne technicznie. Może dlatego nikt nie odważył się wcześniej podjąć realizacji tego typu projektu.
Shopconnector.pl to pierwsza na świecie platforma która opracowała działający mechanizm w którym użytkownik otrzymuje personalny jednorazowy kod zniżkowy do użycia u dowolnego zintegrowanego z shopconnector.pl partnera. Co więcej daje za darmo szerokie funkcje analityczne oraz wbudowany mechanizm lojalizacji klienta oraz elementy grywalizacji.