6 min
14 lutego 2023
Dlaczego Headless Commerce i Retail idą w parze?
Co wspólnego mają ze sobą headless commerce i handel detaliczny? Jeśli jesteś sprzedawcą detalicznym, prawdopodobnie słyszałeś termin "headless" odnoszący się do handlu. Im większą popularność zdobywa, tym więcej firm zastanawia się - co to właściwie znaczy? A jeśli jest to coś przydatnego, to jak można to wykorzystać?
Podejście headless jest warte zgłębienia. Umożliwia ono firmom bycie na bieżąco i zdobycie przewagi na konkurencyjnym rynku e-commerce.
W tym artykule omówimy, czym jest podejście headless, jakie są korzyści i wyzwania z nim związane oraz dlaczego jest to przyszłość handlu detalicznego.
Posłuchaj artykułu w wersji audio.
Co to jest headless commerce?
Headless commerce to rodzaj architektury oprogramowania, która opiera się na odłączeniu warstwy backend i frontend w dwa niezależne podmioty. Aby zrozumieć tę koncepcję, zróbmy krok wstecz i przyjrzyjmy się najpierw monolitom.
Struktura monolitu sugeruje, że backend i frontend są ściśle połączone. Mówiąc wprost, jeśli chcesz dodać dodatkowy przycisk na swojej stronie lub przystosować swój sklep do nowej platformy (wyłącznie zmiany frontendowe), będziesz musiał ingerować również w backend.
W przeciwieństwie do monolitu, system headless ma trzy podstawowe filary:
Backend aka warstwa logiki biznesowej
Frontend aka warstwa prezentacji
Warstwa API jako sposób komunikacji pomiędzy dwoma powyższymi.
W architekturze headless wszystkie funkcje biznesowe mogą być obsługiwane przez różnych dostawców technologii, a nie przez jedno rozwiązanie monolityczne. Dzięki temu sprzedawcy mogą dostarczać rozwiązania wyprzedzające potrzeby rynku i znacząco poprawić doświadczenia klientów.
W jaki sposób headless commerce i handel detaliczny przynoszą sobie wzajemne korzyści?
Krótka odpowiedź brzmi: transformacja headless pomaga detalistom prześcignąć rynek i pozostać na szczycie.
Współczesny rynek detaliczny rozwija się bardzo szybko i jest wysoce konkurencyjny: wczoraj był to tylko desktop, dziś klienci robią zakupy przez TikTok. Zdolność do szybkiego wprowadzania zmian i dostosowywania się do nowych wymagań klientów jest kluczowa - w przeciwnym razie skutki będą odczuwalne w przychodach.
Największym problemem monolitów i handlu tradycyjnego jest ich masywność. Utrzymywanie biznesu ściśle związanego z backendem oznacza dłuższy czas na wdrożenie zmian, większe ryzyko błędów, mniej adaptacyjne projekty i ogólnie bardziej kłopotliwą wydajność.
Jakie są korzyści z headless commerce dla sprzedawców detalicznych?
Z technologią headless przychodzi zdolność do adaptacji. I wiele innych korzyści, które firmy detaliczne mogą wykorzystać.
Lepsza wydajność i skalowalność
Jeśli jest zrobione dobrze, przejście na headless skutkuje wyższą prędkością strony internetowej i bardziej płynnym doświadczeniem użytkownika. Wykorzystanie technologii Progressive Web App i nowoczesnych frameworków, takich jak JavaScript, oferuje bardziej zoptymalizowane wersje mobilne. Dzięki temu:
plasujesz się wyżej w Google, dzięki zoptymalizowanemu frontendowi mobile-first i szybszemu ładowaniu strony
zapewniasz natywne doświadczenie na każdej platformie dzięki adaptacyjnej naturze PWA
dbasz o współczynniki konwersji i ograniczasz straty w przychodach.
Takie podejście to także przyszłość Twojego sklepu. Niezależnie od tego, czy jesteś korporacją, czy małym sklepem, podejście headless gwarantuje, że nie napotkasz problemów podczas dalszego rozwoju.
Lepsze doświadczenie klienta
Dzięki szybkiemu ładowaniu stron i możliwości szybkiego wprowadzania zmian w warstwie prezentacji, automatycznie odzyskujesz kontrolę nad doświadczeniem klienta. Ponieważ cała podróż klienta odbywa się na frontendzie, musisz uzupełnić swój headless commerce stack o wysoce wydajne i mobilne rozwiązanie frontendowe, jakim jest Frontend as a Service.
Badania pokazują, że tylko kilka milisekund w szybkości strony oznacza miliony dolarów zysków lub strat na sprzedaży. Architektura Headless commerce zapewnia sprzedawcom możliwość wpływania na współczynniki konwersji i przychody.
Bezproblemowy omnichannel staje się realny
Podróż klienta nie jest linią prostą od strony głównej do katalogu do koszyka. Każde nowe urządzenie lub media społecznościowe to potencjalna część Twojej strategii omnichannel.
Kiedy headless commerce i retail łączą się, omnichannel staje się realny. Detaliści mogą tworzyć adaptacyjne interfejsy dla każdego punktu, podłączając bezproblemowo nowy element do istniejącego systemu.
Twój sklep może uruchomić nową platformę, linię produktów lub dodatkową markę i stworzyć odpowiedzialny natywny interfejs dla każdego z nich w ciągu godzin, a nie miesięcy.
Więcej miejsca na dostosowanie
Twój zespół zyskuje niemal nieograniczoną kontrolę nad całym systemem headless. Możesz wybrać dostawców technologii i konkretne rozwiązania dla każdej funkcji biznesowej w oparciu o to, czego potrzebujesz, a nie to, co oferuje Twoja platforma eCommerce.
Przynosi Ci to również bardziej wszechstronne możliwości UX/UI. Ponieważ nie jesteś związany z backendem, zmiany i testy zajmują mniej czasu. Twój zespół ma zasoby, aby wdrożyć najważniejsze narzędzia i stworzyć lepsze doświadczenie klienta.
Podczas gdy monolity zazwyczaj oferują page buildery i szablony, podejście Headless API-first usuwa ograniczenia. Dzięki możliwości wybrania najbardziej odpowiedniego serwisu i wpięcia go do swojego systemu, możesz stworzyć dokładnie taki biznes, jaki chcesz.
Co należy rozważyć przed przejściem na headless?
Zmiana z monolitu na headless może być wyzwaniem. Wymaga czasu i zasobów, zwłaszcza jeśli masz zamiar całkowicie złamać strukturę monolitu. Jednak wynik jest z pewnością tego wart.
Jeśli chodzi o sprzedawców internetowych i headless commerce, podejście do transformacji zależy od kilku czynników:
Rozmiar twojego biznesu
Zasobów programistów
Poziom dostosowania do potrzeb klienta
Czasu i budżetu
Aktualnej konfiguracji
Headless pasuje zarówno do korporacji jak i małych firm, ale zasoby i wymagania różnią się. Większe firmy prowadzące kilka sklepów często mają więcej programistów, aby zbudować i utrzymać bardzo złożone rozwiązanie i decydują się na rozwiązania korporacyjne. Mniejsze marki mają ograniczony budżet i harmonogram, więc zazwyczaj wybierają rozwiązania headlessowe typu open-source.
Na szczęście architektura headless jest bardzo wszechstronna i oferuje możliwości dla każdego sprzedawcy na rynku. Zawiera mnóstwo rozwiązań, które możesz połączyć: platformy headless commerce, systemy zarządzania treścią, płatności, decoupled frontend itp. Zanim więc wyczyścisz cały system, przyjrzyj się swojemu obecnemu sklepowi: może niektóre elementy są już przyjazne dla headless?
Jeśli Twój sklep działa na Shopify, Magento 2, SAP Commerce Cloud lub innej platformie headless commerce, z którą Vue Storefront integruje się out-of-the-box, gratulacje - nie będziesz musiał całkowicie zmieniać platformy. Dodaj do tego wysoce wydajne rozwiązanie frontendowe i headless CMS, a to może być początkowa mapa Twojego nowego systemu headless commerce.
Podsumowanie
Jedną z najbardziej efektywnych kosztowo szybkich opcji na "zdekapitowanie" Twojego frontendu jest model Frontend as a Service (FEaaS). Detaliści mogą korzystać z FEaaS, aby budować, testować i hostować zoptymalizowany i wydajny frontend zbudowany na zamówienie przy użyciu modułów opartych na chmurze. Vue Storefront zapewnia rozwiązanie Frontend as a Service dla szybkiej i płynnej transformacji headless dla handlu detalicznego.
źródło: https://vuestorefront.io/