4 min

12 lutego 2018

Podstawowe parametry strony internetowej w Google Analytics

Dane o użytkownikach są obecnie bardzo gorącym tematem, głównie dlatego, że są one cennym źródłem informacji o odwiedzających Twoją stronę internetową. Dzięki nim możesz wprowadzać udoskonalenia w prowadzeniu działalności online. Wykorzystują je największe firmy internetowe – model biznesowy Facebook’a oparty jest na danych użytkownika, Netflix śledzi filmy, które lubisz i na ich podstawie poleca Ci nowe, z kolei Amazon pomaga odkrywać nowe przedmioty, którymi możesz być zainteresowany.

Jeśli chodzi o Twoją firmę, jednym z najważniejszych narzędzi, które pozwoli Ci analizować dane o odwiedzających, jest darmowy Google Analytics. Jakie parametry strony możemy dzięki niemu śledzić?

1 – Lokalizację odwiedzających Twoją witrynę

Jeśli Twoja firma jest niewielka, te dane mogą pomóc odpowiednio skierować marketing. Z drugiej strony, nie zawsze ruch internetowy spoza lokalizacji na której opieramy swoją strategię marketingową oznacza, że powinniśmy poszerzyć swój obszar marketingu. Dla firm ogólnokrajowych lub międzynarodowych informacja o lokalizacji może być cenna aby określić z których miast czy rejonów pochodzi ich klient.

2 – Średni czas spędzony na stronie

Ta zakładka mierzy czas wizyty użytkowników na stronie oraz liczbę odwiedzonych podstron. Wskazuje czy rzeczywiście strona przykuwa uwagę i jak bardzo odwiedzający są zainteresowani zamieszczoną tam treścią. Im więcej czasu użytkownik spędza na Twojej stronie, tym lepiej.

3 – Ruch z urządzeń mobilnych

Liczba wyszukiwań z urządzeń mobilnych podwoiła się między rokiem 2012 a 2013. W Obecnie globalnie liczba wyszukań mobilnych przekroczyła już ta z tradycyjnych komputerów. Zwiększenie ruchu mobilnego jest jednym z powodów, dla którego warto przyjrzeć się ile osób odwiedza naszą stronę ze smartfonów i tabletów. Brak wersji mobilnej, czy też zła optymalizacja strony na mniejszych urządzeniach może znacznie pogorszyć wyniki Twojej strony.

4 – Źródła odwiedzin

Te dane przede wszystkim pomagają w determinacji mocnych i słabych stron kampanii marketingowej Twojej strony, ponieważ identyfikują one źródła internetowe które prowadzą ludzi do Twojej witryny. Tu sprawdzisz jak mocna jest Twoja organiczna pozycja, a ile ruchu zawdzięczasz kampaniom płatnym.

5 – Social Media Traffic

Ten wskaźnik określa najpopularniejsze odnośniki ze stron Social Media prowadzące do Twojej witryny i mogą pomóc skierować marketing społeczny.

6 – Trendy zawartości witryny

Z czasem ten parametr może pokazać trendy takie jak nagły wzrost ruchu na Twojej witrynie w okolicach świąt i zaletach poszczególnych promocji.

7 – Współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń pokazuje jaki procent odwiedzających opuszcza Twoją stronę po krótkim czasie beż żadnej interakcji. Zazwyczaj im mniejsza jego wartość, tym lepiej. Wyjątkiem może być np. blog, gdzie stali czytelnicy widząc link do nowego wpisu czytają go i od razu opuszczają stronę, ponieważ dobrze ją już znają. Jeżeli natomiast Twoja strona strona to raczej typ‚ landing page’, rosnący współczynnik odrzuceń może martwić – być może treści na stronie są mało interesujące, strona mało intuicyjna, zbyt skomplikowana lub też mało atrakcyjna dla użytkownika. Często wysoki wskaźnik odrzuceń związany jest z wolno działającą witryną. Internauci zwyczajnie nie lubią czekać.

8 – Analiza słów kluczowych wyszukiwarek

Wskaźnik ten pokazuje jakich haseł wyszukiwali użytkownicy zanim trafili na Twoją stronę. Na jego podstawie możemy ocenić, które słowa kluczowe na najefektywniejsze oraz odpowiednio modyfikować treści na stronie.

9 – Śledzenie zdarzeń

Ten parametr precyzuje interakcje użytkowników z treścią na Twojej stronie. Zdarzeniami mogą być m.in. kliknięcia (np. w reklamę), pobrania, odtworzenia filmów, elementy AJAX itp. Część odwiedzających może opuścić stronę po przeczytaniu wszystkiego i znalezienie tego, co było im potrzebne lub bezpośrednio po przybyciu. Aby zwiększyć ilość zdarzeń na Twojej stronie warto przeanalizować np. zoptymalizowanie treści i nawigacji, czy tez dodanie elementów Call to Action i odnośników.

10 – Cele

Jak skuteczna jest strategia, biorąc pod uwagę Twoje cele? Wskaźnik ten umożliwia właścicielowi witryny sprawdzenie jak wysoka jest konwersja, czyli osiągnięcie celu. Przykładowo, w przypadku sklepów e-commerce będzie to zakup, w witrynach marketingowych – przesłanie formularza z danymi, itd. Dzięki właściwej konfiguracji celów możemy określić skuteczność naszej strony internetowej.