Headless CMS a tradycyjny CMS

Systemy CMS istnieją już od ponad 20 lat. Jednak termin " headless CMS " stał się powszechny w ekosystemie CMS dopiero w ostatnich latach.

Podczas gdy tradycyjna architektura CMS była kiedyś standardowym podejściem, ilość publikowanych treści dramatycznie wzrosła. Ponieważ treści stają się bogatsze, bardziej innowacyjne i obejmują nowe formaty, organizacje poszukują obecnie nowoczesnych rozwiązań. Powinny one oferować większą zwinność i elastyczność.

Te oczekiwania postawiły nowe wymagania wobec zarządzania treścią cyfrową, a czołowi twórcy stron internetowych wybierają headlessowe CMS. Jednak wielu specjalistów pyta: headless CMS vs. tradycyjny CMS - jaka jest różnica?

Czym jest tradycyjny CMS?

Tradycyjny CMS to monolityczny system dostarczania treści. Składa się z połączonych ze sobą back-end i front-end, które współpracują ze sobą, aby zasilić stronę internetową. Back-end zbudowany jest z bazy danych z kodem i wtyczkami. Front-end używa motywów, szablonów i CSS do wyświetlania treści użytkownikom końcowym.

Każdy model sklepu internetowego składa się z trzech podstawowych elementów:

  • Bazy danych, która przechowuje dane o produktach, takie jak ich ceny, nazwy, opisy czy zdjęcia.

  • Back-end, czyli wnętrze systemu, które wspiera działanie wszystkich funkcji sklepu i pozwala na zarządzanie nimi.

  • Front-end, czyli warstwa prezentacyjna systemu, która prezentuje przetworzone informacje z bazy danych użytkownikowi końcowemu, np. klientowi sklepu.

Tradycyjny model CMS, np. Wordpress, zakłada ścisłe połączenie front-endu z back-endem. Pozwala to na zarządzanie całą stroną w jednym miejscu, jednocześnie ingerując zarówno w warstwę front-end, back-end, jak i bazę danych.

Ale to także jedna z największych wad. Tradycyjny CMS jest często pełen starszego kodu, który jest ściśle powiązany i połączony. To z kolei spowalnia wydajność strony internetowej.

Dlaczego użytkownicy trzymają się tradycyjnych CMS-ów?

Tradycyjne CMS-y są częścią tzw. systemów monolitycznych lub rozwiązań sprzężonych. Dostarczają kompletny zestaw funkcji zarówno do tworzenia treści, jak i ich prezentacji. Mają więc ściśle określony zestaw technologii, które można wykorzystać do przygotowania warstwy prezentacji. Klasycznym przykładem jest WordPress - strony tworzone są z wykorzystaniem szablonów graficznych i bazy danych. 

Dlatego tradycyjne rozwiązanie CMS jest dobrym rozwiązaniem dla firm, które działają tylko w jednym kanale. Na przykład tylko w obrębie strony internetowej.

W przypadku prostych stron internetowych, takich jak strony osobiste i blogi, szablony dostarczane przez zwykły CMS są prawdopodobnie wystarczające, więc nie ma prawdziwej korzyści z używania rozwiązania headless.

Dlaczego tradycyjny CMS nie daje już przewagi konkurencyjnej?

WordPress jest używany przez ponad 40% wszystkich stron internetowych i okazał się niezawodnym rozwiązaniem dla wielu zadań publikacyjnych. Ale przestarzała baza kodu i stara architektura nie czynią z WordPressa idealnej platformy.

Często wprowadzane są zmiany, które sprawiają, że system jest bardziej skomplikowany z każdą nową wersją. Zwłaszcza w przypadku interfejsu użytkownika, nie zawsze łatwo jest uzyskać WordPressa o dowolnym wyglądzie i brandingu, ze względu na predefiniowane szablony.

Jego motywy nadal są zbudowane w PHP, podczas gdy reszta sieci coraz częściej przechodzi na JavaScript. Oznacza to, że korzystanie z dodatkowych wtyczek czy pluginów może stać się problematyczne.

Dlatego najwyższy czas wskoczyć do pociągu headless.

Czym jest headless CMS?

Headless CMS to system zarządzania treścią, w którym frontend i backend są rozłączone. CMS jest headless w tym sensie, że treści stworzone w takim rozwiązaniu mogą być publikowane w dowolnym kanale, w dowolnej warstwie front-end. O headless CMS można myśleć jako o swoistym repozytorium treści stworzonym dla dowolnego interfejsu (używanego przez użytkowników) połączonego poprzez API. 

Headless CMS to rozwiązanie, które jest adekwatną odpowiedzią na coraz bardziej złożone procesy zarządzania treścią. Wraz z rosnącą liczbą touchpointów kontaktu klienta z marką, uzasadnione stało się umożliwienie wielokrotnego wykorzystania treści.

Ponieważ marketerzy chcą publikować te same treści w różnych kanałach lejka komunikacyjnego, potrzebują do tego poręcznego narzędzia. Tradycyjne CMS-y nie są w stanie sprostać takim wymaganiom. Z bardzo prostego powodu - zostały opracowane i dostosowane do zupełnie innych okoliczności i warunków.

Szybka obsługa omnichannel. Pozbądź się "głowy" i zmień sposób komunikacji

System Headless Content Management pozwala na zarządzanie treścią w szerokim spektrum z poziomu jednego panelu, co jest niezwykle istotne w coraz bardziej zorientowanej na użytkownika sprzedaży omnichannel. 

Oddzielenie warstwy prezentacji od treści pozwala na publikację treści na dowolnym urządzeniu lub w różnych kanałach. Może to być strona internetowa, smartfon, smartwatch lub inne urządzenie podłączone do sieci (Internet of Things - IoT).

Treści wyświetlane na każdym urządzeniu mogą być dostosowywane niezależnie, a aktualizacje UI nie wymagają zmian w back-endzie aplikacji. Pozwala to na niesamowitą elastyczność i rozszerza możliwości podczas wdrażania nowych, innowacyjnych rozwiązań. 

Ponadto programiści, marketerzy i menedżerowie e-commerce mają możliwość tworzenia unikalnych doświadczeń dla klientów w krótszym czasie niż w tradycyjnym modelu. Co więcej, headless CMS doskonale współgra z aplikacjami PWA / TWA, które obecnie podbijają rynek e-commerce.

Główne korzyści płynące z zastosowania headless CMS

Headless CMS to idealne rozwiązanie dla firm, dla których treść jest ważnym czynnikiem. Oferują niezwykle przyjazny dla użytkownika edytor i zapewniają bezproblemowe doświadczenie. Jak wspomniano wcześniej, pozwalają również na natychmiastową dystrybucję treści do różnych kanałów. Pozwala to uniknąć duplikacji treści i ułatwia zarządzanie treścią.

Jakie są inne korzyści z headless CMS?

  • Kompatybilność. Pozwala publikować treści na dowolnym urządzeniu i w wielu kanałach jednocześnie, a doświadczenie użytkownika jest szybkie, spójne i responsywne.

  • Skalowalny. Ponieważ front-end i back-end są oddzielne, możesz dostosować i uaktualnić swoją witrynę bez utraty wydajności.

  • Wyjątkowo bezpieczny. Ponieważ do headless CMS nie ma dostępu z bazy danych CMS, ryzyko ataków DDoS znacznie się zmniejsza.

  • Doskonały do pracy zespołowej. Programiści front-end są wolni od ograniczeń back-end i mogą korzystać ze swoich ulubionych bibliotek i frameworków, podczas gdy marketerzy mogą konfigurować treści bez pomocy programistów.

Tradycyjny CMS vs headless CMS - jakie są kluczowe różnice?

Tradycyjny CMS (np. Wordpress) składa się z:

  • bazy danych (gdzie przechowywane są treści),

  • konsoli zarządzającej, która służy do zarządzania treścią, 

  • warstwy wizualnej, która wyświetla informacje z bazy danych za pomocą technologii frontendowych, oraz silnika renderującego strony, który łączy te trzy elementy.

W Headless CMS część frontendowa jest oddzielona od backendowej, więc posiada jedynie:

  • bazę danych do przechowywania treści oraz API z dostępem do zapytań HTTP 

  • okno administracyjne

Jest to główny punkt przy porównywaniu tradycyjnego CMS vs. Headless CMS.

Uniezależnia to warstwę wizualną od danych, dzięki czemu wprowadzenie zmian w treści nie zmieni wyglądu strony. Korzystanie z tradycyjnych CMS-ów wiąże się z ograniczeniami związanymi z technologiami, których używasz do tworzenia komponentów. Dzięki headless CMS powyższa przeszkoda znika.

Do wysyłania treści wykorzystywany jest interfejs API, poprzez który treść trafia na urządzenia bez szablonów, w przeciwieństwie do tradycyjnych systemów CMS. Dzięki temu deweloperzy mogą tworzyć indywidualne szablony dla każdego kanału i nie są ograniczeni do predefiniowanych szablonów, co pozwala na indywidualny branding. 

Treść jest wprowadzana tylko raz i wyświetlana na stronie internetowej, sklepie internetowym, smartfonie, smartwatchu lub innym urządzeniu. Specjaliści ds. treści mogą pracować niezależnie od deweloperów i bez specjalistycznej wiedzy programistycznej. Dzięki specjalnym panelom administracyjnym mogą wprowadzać, edytować i modyfikować flow dla różnych kanałów.

Dlaczego powinieneś zmienić system na headless CMS?

Znasz już różnice pomiędzy headless vs tradycyjny CMS. Sprawdźmy, kiedy warto rozważyć rozwiązanie headless.

Niezależność hubu treści

Dzięki oddzieleniu warstwy wizualnej od warstwy danych, nie jesteś związany z backendem e-commerce. W ten sposób otrzymujesz dedykowaną przestrzeń do tworzenia i edycji treści. Jest to bardzo przyszłościowe rozwiązanie, ponieważ backend może się zmieniać co kilka lat. Działając w podejściu headless commerce, sprawiasz, że Twoje treści działają niezależnie od innych elementów ecommerce.

Możesz używać tej samej treści na więcej niż jednym urządzeniu

Jeśli chcesz używać tej samej treści, czyli opisu produktu, na wielu urządzeniach, headless CMS jest do tego stworzony. Backend Headless CMS skupia się głównie na przechowywaniu danych. Dzięki temu treści wprowadzone w panelu administracyjnym mogą być wykorzystywane na wielu urządzeniach i kanałach jednocześnie.

Oznacza to, że dany artykuł czy informacja o danym produkcie lub usłudze może być wykorzystana w różnych kanałach. Mowa tu o stronie internetowej, stronie poświęconej temu produktowi w sklepie internetowym, blogu czy aplikacji mobilnej. Zarządzając treścią z jednego miejsca, czyli z CMS, można szybko dokonać aktualizacji bez względu na to, gdzie została wykorzystana i dodać kolejne urządzenie, na którym dana treść się pojawi.

W ten sposób CMS staje się hubem nie tylko do zarządzania treścią, ale również pełni rolę jej magazynu.

Specjalistyczne narzędzie

Specjalistyczne narzędzia są znacznie lepsze i bardziej użyteczne niż CMS-y wbudowane w rozwiązania ecommerce typu all-in-one. W przeciwieństwie do nich, headless CMS-y pozwalają zazwyczaj na zaawansowane workflow, czyli ktoś tworzy tekst, inna osoba go sprawdza, inna akceptuje, a następnie jest on publikowany.

Mają też np. harmonogramy, które pozwalają zaplanować automatyczne publikacje.

Rozwiń swój biznes bez ograniczeń

Tradycyjny CMS niesie ze sobą pewne ryzyko zablokowania rozwoju biznesu, ponieważ nie jest przystosowany do adaptacji sprzedaży omnichannel. Jeśli chodzi o ekspansję, szybko zorientujesz się, że staromodny CMS nie jest w stanie zintegrować nowych platform, kanałów czy projektów, co powstrzyma Cię przed skalowaniem biznesu.

System Headless CMS jest przeznaczony dla tych, którzy chcą rozwijać swój biznes. Niezależnie od tego, czy chcesz wejść na nowe rynki z wielojęzyczną obsługą, uruchomić dodatkowe strony internetowe lub aplikacje, czy nawet rozbudować materiały marketingowe, możesz to zrobić dzięki temu systemowi. Jest to centralny hub dla wszystkich Twoich treści i służy jako platforma do realizacji Twoich pomysłów.

Elastyczność w wyborze technologii

W przypadku systemów zarządzania treścią typu headless nie ma ograniczeń w wyborze technologii wykorzystywanej do tworzenia predefiniowanych komponentów - elementów wyglądu strony.

CMS-y te dają Ci pełną swobodę w projektowaniu warstwy wizualnej. Jest to o tyle istotne, że część kanałów wykorzystywanych w firmie opiera się na innych technologiach, a część funkcjonalności wykorzystuje nowoczesne frameworki. Jest to gwarancja stworzenia atrakcyjnej strony internetowej, która odpowiada najnowszym trendom.

Rozróżnienie między zarządzaniem treścią a wyglądem systemu CMS

Kolejną zaletą korzystania z headless CMS jest to, że zmiany w treści nie zmieniają wyglądu strony. Dzięki temu nie musisz się martwić, że zepsujesz cokolwiek na warstwie frontowej.

Bezstresowa praca związana z redesignem treści jest niezwykle ważna. Szczególnie w przypadku wdrażania zupełnie nowych projektów, w których wszystkie treści tworzone są od podstaw.

Jeśli backend i panel administracyjny są już przygotowane, dodawanie treści można rozpocząć już na wstępnym etapie przygotowania strony. Podobnie jest z wprowadzaniem poprawek funkcjonalnych.

Który headless CMS jest najlepszy dla eCommerce?

W przypadku stron internetowych eCommerce prawdopodobnie będziesz musiał połączyć i ujednolicić wiele narzędzi i aplikacji, aby stworzyć treści dla swoich długoterminowych celów. Dlatego tak ważne jest, aby wybrać idealny headless CMS dla konkretnego przypadku po przyjrzeniu się wszystkim dostępnym opcjom. 

Poniżej znajdziesz 3 przykłady headless CMS. Wszystkie współpracują z Vue Storefront, aby zagwarantować płynny przepływ informacji między wybranym headless CMS a warstwą front-end Twojej strony eCommerce.

Storyblok

Storyblok to headless CMS z wizualnym edytorem dla programistów, marketerów i redaktorów treści. Oferuje łatwy w użyciu page builder, za którym stoi nowoczesna architektura headless.

Storyblok pomoże Twojemu zespołowi opowiedzieć historię i zarządzać treścią dla każdego przypadku użycia: stron internetowych przedsiębiorstw, e-commerce, help desków, aplikacji mobilnych i ekranów.

Contentstack

Przyspiesza i upraszcza zarządzanie treścią w różnych kanałach cyfrowych, w tym w sieci, na urządzeniach mobilnych i IoT.

Contentstack pozwala programistom i menedżerom treści tworzyć i zarządzać treścią jednocześnie i niezależnie, co przyspiesza procesy rozwoju.

Bloomreach

W swoim CMS, Bloomreach zapewnia rozwiązanie API-first experience, które płynnie współpracuje z platformami headless commerce.

Praca na wielu kanałach jest bardzo łatwa i bezproblemowa. Możesz wzbogacić każdy touchpoint o pokaz produktów, siatkę produktów lub widget rekomendacji.

autor oryginału: Agata Czapla