5 min

13 czerwca 2025

Co to jest Storyblok? Prosty przewodnik po headless CMS dla e-commerce i nie tylko

Wszechobecna digitalizacja zdecydowanie wpłynęła na administrowanie treścią. Dobry content i szybko skalowalne strony internetowe są ważniejsze niż kiedykolwiek. Dlatego platformy headless CMS, takie jak Storyblok, spełniają oczekiwania klientów, oferując elastyczne zarządzanie treścią. Chcesz dowiedzieć się, jak Storyblok może zrewolucjonizować zarządzanie treścią w Twojej firmie? Czytaj dalej!

Czym jest Storyblok? Headless CMS dla nowoczesnych aplikacji

To tzw. headless CMS (Content Management System), czyli system zarządzania treścią, w którym frontend (warstwa wizualna aplikacji, to co widzi odwiedzający stronę) działa oddzielnie od strony backendowej (silnika dysponującego materiałami). Komunikują się one przez API (Application Programming Interface - zestaw reguł wyznaczający komunikację pomiędzy stronami).

Materiały w nim zawarte są przechowywane centralnie. Mogą być dostarczane do wielu kanałów jednocześnie - stron www, aplikacji mobilnych, ekranów w windach, a nawet lodówek. 

Daje to większą dowolność oraz pozwala zaprogramować wszystko stosownie do Twoich potrzeb biznesowych. Odsyłam Cię do artykułu wyjaśniającego, czym różni się headless CMS od tradycyjnego - pomoże Ci on w głębszym zrozumieniu tej koncepcji.  

Co wyróżnia ten system zarządzania treścią?

Zgrabny i intuicyjny interfejs, to nie jedyne, co daje CMS Storyblok. Posiada wiele innych zalet, które czynią go bardziej przystępnym nie tylko dla ekspertów, ale również i dla osób nieposiadających wiedzy technicznej. Ten system typu headless oferuje też:

  • Edytor wizualny - tzw. WYSIWYG (What you see is what you get = Widzisz to, co dostaniesz), co znaczy, że masz możliwość zobaczenia finalnego efektu treści w czasie rzeczywistym, zanim trafi on do Twoich odbiorców. Redukuje to możliwość wystąpienia ewentualnych błędów i pozwala na szybsze ich naprawienie. 

  • Omnichannel-ready - umożliwia Ci wykorzystanie raz napisanej zawartości na różnych platformach np. w aplikacji, na blogu czy w mailu. Gwarantuje to oszczędność czasu i spójność materiału (co jest ważne przy identyfikacji wizualnej). Skojarz to z nazwą tego punktu - pozwala na działanie na wielu (omni) kanałach (channel).

  • Oddzielenie frontendu od backendu - obie strony mogą być rozwijane niezależnie od siebie, co daje pełną wolność technologiczną programistom np. w zakresie doboru frameworka.

  • Dysponowanie uprawnieniami - pozwala na przyznanie różnych poziomów dostępu dla wielu profesji, np. dla deweloperów, redaktorów itd. Przyspiesza to intuicyjne tworzenie treści i daje większą niezależność każdemu z typów ról.

  • System komponentów - zbudowany jest z bloków (zwanych komponentami - są to m.in. galeria zdjęć, karta produktu, sekcja z komentarzami). Te stworzone raz mogą być wykorzystywane wielokrotnie, co gwarantuje oszczędność czasu. Zapewnia to również na spójną prezentację treści oraz lepszą skalowalność. Jest też łatwiejszy w utrzymaniu oraz umożliwia bardziej efektywne zarządzanie contentem np. przy edycji komponentu globalnego, zmiany są widoczne od razu we wszystkich pozostałych blokach.

  • Wsparcie SEO - daje możliwość samodzielnego decydowania o nagłówkach, metadanych, URL i tagach. Wspiera integrację z narzędziami typu Google Analytics czy Google Tag Manager, które są przydatne przy audytach. Ułatwiony dostęp dla specjalistów SEO = lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach. 

    • Tu odeślę Cię do innego, równie interesującego artykułu na naszej stronie z informacjami o współpracy headless commerce i SEO.

  • Podejście API-first - Storyblok oddziela warstwę prezentacji contentu od warstw aplikacji i danych. W takiej architekturze komunikacja frontendu z backendem odbywa się przez API Storyblok. Daje to większą elastyczność m.in. w doborze frameworka, czy dostarczaniu treści na różne platformy i urządzenia. Aplikacje tworzone w ten sposób są bardziej responsywne i wydajne.

To tylko kilka z kluczowych atutów odróżniających ten system typu headless od monolitycznych CMSów takich jak WordPress. Zapewniam Cię, że samodzielnie eksplorując tę aplikację, odnajdziesz o wiele więcej. Dla ciekawskich zostawiam też linka do dokumentacji Storybloka.

PS. Zachęcam Cię do sprawdzenia poniższego artykułu, by jeszcze dogłębniej zrozumieć ten temat:

  • Co to jest aplikacja monolityczna? - stąd dowiesz się, jak działa tradycyjna wersja systemu CMS i na jakich polach przegrywa z aplikacjami oddzielającymi frontend i backend.

Możliwe wyzwania

Nic nie jest idealne i wszędzie mogą pojawić się jakieś trudności. Nie inaczej jest w przypadku Storybloka - jednak zdecydowanie są to bariery do przejścia.

  • Drogie wdrożenie - dla mniejszych przedsiębiorstw z ograniczonymi funduszami początkowe koszty wprowadzenia mogą wydawać się wysokie. Jednakże, skrócenie czasu pracy i poprawa skalowalności powodują, że inwestycja się zwraca i może być wykorzystywana wszechstronnie.

  • Krzywa uczenia się - przeniesienie się na headless CMS może wymagać kursów doszkalających, zwłaszcza w przypadku braku doświadczenia z takim typem systemu. 

  • Złożoność integracji - zaadaptowanie do już istniejących procesów może być swego rodzaju trudnością. Jednak ten CMS wspiera wiele popularnych narzędzi czy frameworków, więc to wprowadzenie wcale nie musi być problematyczne.

Jak deweloper lub twórca treści mogą wykorzystać funkcjonalność i intuicyjny interfejs Storybloka?

Ten CMS idealnie działa w zespołach, które łączą kompetencje w zakresie tworzenia i zarządzania zawartością oraz web development. Z tego powodu teraz przyjrzymy się, jak różne role w grupie mogą wykorzystać jego możliwości.

Programiści projektują kod budujący komponenty oraz architekturę strony. Po stronie marketingowców i redaktorów leży przygotowywanie materiałów na różnych kanałach cyfrowych, testowanie układów graficznych etc. Dzięki temu zajmuje się tym, co potrafi najlepiej, bez zbędnego wchodzenia sobie w drogę. 

To rozwiązanie:

  • Pozwala na łatwe i szybsze publikacje.

  • Zwiększa wydajność poprzez prostotę budowy.

  • Minimalizuje błędy komunikacyjne.

  • Ułatwia i usprawnia sprawnia działania SEO.

Storyblok - jaka firma pokocha ten headless CMS?

Każda - Storyblok umożliwia działania, które sprawdzą się w różnych branżach. Poniżej przygotowałam jednak kilka przykładów - pamiętaj jednak, że to katalog otwarty:

  • Ecommerce

To rozwiązanie przydatne dla firm prowadzących sprzedaż w internecie. Można łatwo tworzyć i edytować treści na różnych platformach, kreować kampanie lub landing pages, czy kontrolować kategorie produktowe bez zbędnego angażowania zespołu deweloperskiego. 

  • Biznesy technologiczne

Software house czy agencja digital na pewno doceni też gwarantowaną elastyczność technologiczną, korzystanie z api i przystępną integrację z wieloma frameworkami i innymi narzędziami.

  • Instytucje finansowe i duże korporacje

Architektura bazująca na rozdzieleniu warstw znacząco zwiększa bezpieczeństwo. Dzięki przechowywaniu danych na oddzielnym serwerze i udostępnianiu ich wyłącznie za pomocą API, Storyblok minimalizuje ryzyko ataków. Właśnie dlatego, że platforma oferuje skuteczną ochronę i dysponowanie dostępami, ten CMS typu headless spełni wymogi organów państwowych i organizacji korporacyjnych

  • Startupy 

Dynamiczne i elastyczne bloki oraz gotowe integracje przyspieszają wprowadzenie nowych funkcjonalności. Pozwalają też programować testowe rozwiązania i dają możliwość rozwoju bez konieczności inwestowania w kosztowne oprogramowanie. Ułatwi też rozpowszechnianie materiałów tworzonych w celach marketingowych, co jest istotne zwłaszcza na początku otwierania biznesu.

Branżowy sukces Storyblok - realne liczby

Jeśli potrzebujesz konkretnych danych by upewnić się, że Storyblok to narzędzie skuteczne do dysponowania contentem i dla celów biznesowych, to te informacje powinny Cię przekonać. Poniżej znajdziesz rzeczywiste dowody:

  • Posiada Certyfikat bezpieczeństwa ISO 27001 i TISAX oraz zgodność z GDPR, co potwierdza najwyższe standardy bezpieczeństwa danych i procesów.

  • Ma 99,99% dostępności dzięki umowie SLA, która gwarantuje niezawodność funkcjonowania aplikacji nawet przy dużym obciążeniu.

  • Otrzymał nagrodę wyboru konsumenta "Voice of the Customer" od Gartner Peer Insights w 2023 r. dzięki poleceniom 88% użytkowników.

  •  Został nagrodzony trzydziestoma oznakami od G2 za najlepszy headless ecommerce Winter 2022 oraz tytuł #1 Enterprise Headless CMS, jak i 2 miejsce na liście Top 50 Content Management Products w 2024 roku według G2.

  • Przyniósł zwrot z inwestycji (ROI) o wysokości 582% według raportu Total Economic Impact, przeprowadzonego przez Forrester Consulting, co wskazuje na wysoką opłacalność wdrożenia.

  • Z usług Storybloka korzysta 150 000+ deweloperów i marketerów, kreując ponad 190 000 projektów na całym świecie

Case studies: kogo już przekonała technologia Storyblok?

Nie sposób wymienić tu wszystkie działalności, ale podam tu kilka przykładów:

  • Oatly - znany producent napojów roślinnych ze Szwecji. W 2 miesiące po wprowadzeniu Storybloka uruchomił swoje działania na 16 globalnych rynkach.

  • Octopus Energy - brytyjski brand z branży energetycznej. Ten headless CMS skrócił czas wypuszczenia nowych aplikacji do 5 minut i zmniejszył zgłoszenia do web supportu.

  • National Retail Federation - amerykańska firma trudniąca się handlem detalicznym. Storyblok skrócił tworzenie stron internetowych o 60 - 70% i zmniejszył potrzebę customizacji kodu o 60 - 80%

Wszystkie te wyniki znajdziesz na oficjalnej stronie Storybloka

Jak projekt na Storyblok wypada na tle konkurencji?

Nie mogło tu zabraknąć zestawienia z największymi rywalami na rynku technologicznym.

  • Contentful - popularny w tej kategorii, ale przegrywa z uwagi na brak edytora wizualnego. 1:0 dla Storybloka i redukcji możliwości pojawienia się błędów.

  • Strapi - CMS typu open-source. Daje dużo swobody i większą elastyczność, ale tym samym wymaga eksperckiej wiedzy technicznej. Storyblok oferuje gotowe narzędzia do zarządzania bez konfiguracji od zera,

  • WordPress -  najpopularniejszy system, ale nieheadlessowy. Nie pozwala na integrację z nowoczesnym frontendem w tak łatwy sposób jak Storyblok. Przegrywa też na polu elastyczności. Na naszym blogu znajdziesz wskazówki o tym, jak migrować z Wordpressa do Storybloka.

  • Shopify - oferuje szybki start, ale znacznie ogranicza pole działania. Problematyczny w personalizacji i dostosowany głównie do ecommerce.

  • Joomla - kolejny open-source'owy wariant, ale z bardziej skomplikowanym interfejsem i ograniczonym podejściem do oddzielenia frontu i backu.

Czy Twoja firma potrzebuje tej intuicyjnej platformy?

Oceń to samodzielnie i odpowiedz na te pytania:

  • Czy w Twojej aplikacji kluczowe są szybkie i dostępne zmiany, łatwa edycja i prosta obsługa, bez konieczności angażowania programistów? 

  • Czy planujesz webową ekspansję na globalne rynki?

  • Czy priorytetem są dla Ciebie dowolne frameworki i podejścia,  oraz większej personalizacji?

Odpowiedź "Tak." na chociaż jedno z tych pytań to jasny sygnał, że ten headless CMS jest dla Ciebie.

Podsumowanie: co zyskujesz dzięki integracji Storyblok?

Jak widać, jest tego dużo. Jednak najważniejsze aspekty to:
Jak wszystko, ma swoje zalety i wady, ale te pierwsze znacznie przeważają i to właśnie dlatego Storyblok ma ogromną rzeszę zwolenników i wciąż zyskuje na popularności.

Masz pytania dotyczące Storybloka? Skontaktuj się z nami - opowiemy Ci o tym, jak ten system zarządzania treścią typu headless wpłynie na rozwój Twojej działalności. Kliknij "Zapytaj o wycenę" poniżej, a my z chęcią Ci pomożemy!

Chcesz wykonać podobny projekt?

Zapytaj o wycenę