Jak technologia headless e-commerce wpływa na pozycję sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania Google?

Sklepy internetowe oparte o architekturę headless cechują się znacznie lepszą optymalizacją pod SEO niż strony bazujące na tradycyjnych, monolitycznych rozwiązaniach. To innowacyjne podejście, nie bez powodu nazywane technologią przyszłości, pozwala programistom m.in. w 100% zapanować nad kodem strony, zwiększyć jej wydajność i zoptymalizować ją pod algorytmy Google.

Dzięki architekturze headless Twój biznes e-commerce zyska wyższą pozycję w wyszukiwarce, co bezpośrednio przełoży się na zwiększenie liczby odbiorców Twoich usług. Z kolei znacznie lepsza optymalizacja kodu poprawi doświadczenia zakupowe użytkowników i zapewni Twojej firmie znacznie większe zyski ze sprzedaży.

Poznaj korzyści płynące z wykorzystania systemu headless w branży e-commerce!

CMS w technologii headless e-commerce a tradycyjne systemy CMS – różnice

CMS to system zarządzania treścią. W przypadku tradycyjnego podejścia 3 główne warstwy strony internetowej (czyli baza danych, front-end i back-end) są ze sobą połączone. Klasyczny CMS zapewnia więc zintegrowane funkcje do prezentacji oraz zarządzania treścią witryny. Wpływa to na zmniejszone możliwości w zakresie personalizacji wyglądu strony czy jej elastyczności w kwestii dostosowania do konkretnych typów urządzeń.

W przypadku technologii headless commerce front-end jest oddzielony od back-endu i bazy danych. Komunikacja między warstwami następuje tu za pomocą API, czyli interfejsów programowania aplikacji. Co to zmienia?

Rozwiązania headless sprawiają, że warstwa back-end, w której przechowywane są informacje, nie wpływa na to, co widzi na stronie użytkownik końcowy. Idea headless umożliwia stworzenie osobnej, niezależnej od CMS aplikacji do prezentacji treści na stronie. 

Dzięki temu:

  • Można wprowadzać zmiany w back-endzie, jednocześnie nie wpływając na front-end, czyli na to, co widzi użytkownik. To znacznie ułatwia modyfikację i wdrożenie wszelkich zmian na stronie.

  • Możliwe staje się stworzenie kilku front-endów. W ten sposób można stworzyć różne fronty, maksymalnie dostosowane do określonych urządzeń (np. tabletów, komputerów, telewizorów czy smartfonów).

  • Programista zyskuje niemalże pełną dowolność w wyborze technologii, za pomocą której stworzy front sklepu internetowego. Dzięki temu łatwiej znaleźć specjalistę, który wdroży konieczne aktualizacje szybciej i skuteczniej niż Full-Stack Developer.

  • Wykorzystanie API ułatwia integrację z zewnętrznymi aplikacjami (np. do płatności lub obsługi kurierów), co w przypadku tradycyjnych systemów e-commerce bywa utrudnione.

Oprócz tego headless pozwala znacznie skuteczniej zoptymalizować sklep internetowy pod SEO. Co to znaczy?


Jak wybór technologii headless w e-commerce wpływa na działania SEO?

Dzięki headless jest możliwa znacznie skuteczniejsza optymalizacja kodu strony. Z doświadczenia nabytego przy pracy na platformach headless commerce możemy stwierdzić, że w tej technologii praktycznie nie ma rzeczy niemożliwych.

To podejście pozwala programistom kontrolować kod w niemal 100%, a więc:

  • pozbywać się wszelkich niepotrzebnych i zapętlonych zapytań;

  • wykorzystywać technologie, które przyspieszą ładowanie witryny po stronie użytkownika.

W przypadku headless dochodzi więc do poprawy wydajności strony, co ma bezpośrednie przełożenie na SEO.

Częstym problemem zgłaszanym przez naszych klientów jest to, że witryny tworzone za pomocą architektury SPA (Single Page Applications) nie indeksują się w Google. To mit. Google potwierdziło, że indeksuje strony tworzone za pomocą tej technologii we własnym zakresie i z wykorzystaniem dedykowanych narzędzi.

W naszych projektach zawsze stosujemy Server Side Rendering. Na czym to polega? Aplikacja wyświetla użytkownikowi gotową, wyrenderowaną już stronę, „wyręczając” w tym przeglądarkę. Gwarantuje to, że tworzona przez nas strona będzie poprawnie zaindeksowana przez każde narzędzie.

W przypadku headless commerce wykorzystanie technologii SPA niesie szereg korzyści dla końcowego odbiorcy. Mowa tu o szybszym ładowaniu strony czy możliwości swobodnego jej przeglądania nawet bez stabilnego łącza. Ma to pozytywny wpływ na optymalizację witryny w wyszukiwarce.

Technologia headless zapewni Twojemu biznesowi znacznie więcej korzyści. Jakich? Znajdziesz je poniżej!

Zalety headless commerce, które wpływają na pozycję sklepu online w wyszukiwarce Google

Do rozwiązań headless skłania się coraz więcej średnich i dużych przedsiębiorstw na rynku e-commerce. Zwiększone zainteresowanie tą ideą nie wynika ze zrewolucjonizowania strategii SEO, ale z możliwości szybszego i skuteczniejszego wdrożenia koniecznych rozwiązań, szczególnie od strony technologicznej. Co da Ci headless w kontekście SEO?

Większa szybkość działania strony

Wśród najważniejszych zalet technologii headless koniecznie należy wymienić jej wpływ na wydajność strony, co jest jednym z kluczowych czynników branych pod uwagę przez Google. W headless CMS programista zyskuje narzędzia, dzięki którym może realnie poprawić szybkość działania serwisu. Co wpływa na poprawę tego parametru?

  • Wykorzystanie pamięci przeglądarki do wykonywania części zadań. Taki skrypt generuje mniejszą liczbę zapytań do bazy danych i zwiększa responsywność strony.

  • Użycie interfejsów API – współużytkowanie zasobów w tradycyjnych systemach często doprowadza do przeciążenia serwerów. Pobieranie zawartości przez API niweluje ten problem i pozwala poprawić wydajność sklepu.

Niska wydajność to jedna z najczęstszych przyczyn spadku pozycji w wynikach wyszukiwania w przeglądarce. Google nie chce promować stron niezapewniających odbiorcy wygody użytkowania. W przypadku e-commerce user experience (UX) to szczególnie ważny czynnik, który ma też bezpośredni wpływ na konwersję sklepu i zyskowność biznesu.

Lepsza optymalizacja pod konkretne typy urządzeń

Monolityczne systemy mogą zaoferować jeden front, który później trzeba dostosować do pozostałych sprzętów. Dzięki zastosowaniu headless commerce możliwe staje się tworzenie dedykowanych frontów pod każde urządzenie, na którym będzie wyświetlany Twój sklep internetowy.

W świecie e-commerce nieustannie rozwija się trend „mobile first”, zgodnie z którym strony internetowe powinno się projektować przede wszystkim z myślą o urządzeniach mobilnych. Możliwość stworzenia kilku frontów zdecydowanie to ułatwia i pozwala za każdym razem dostosować wygląd oraz funkcje sklepu do potrzeb użytkowników danego sprzętu. To kolejny z czynników branych pod uwagę przez Google podczas pozycjonowania serwisu.

Warto wspomnieć też o aplikacjach PWA (Progresive Web Apps). Działają one podobnie jak strony internetowe, ale wydajniej (na dowolnym typie urządzeń i nawet przy słabym połączeniu). Dają też możliwość wyświetlania części contentu offline i stworzenia aplikacji mobilnych.

W połączeniu z koncepcją headless można zbudować sklep w standardzie PWA. Zapewni on serwisowi elastyczność, a odbiorcy maksymalnie pozytywne doświadczenia z przeglądania dostępnej zawartości.

Architektura strony ułatwiająca indeksowanie

Dzięki koncepcji headless zyskuje się większą kontrolę nad technicznymi aspektami strony, kluczowymi dla poprawy jej pozycji w wyszukiwarce. Wśród nich wymienia się:

  • adresy URL o przyjaznej strukturze;

  • metadane;

  • HTTPS;

  • mapę witryny XML.

W serwisie zaprojektowanym w technologii headless możesz np. wprowadzać rozwiązania automatycznie tworzące adresy URL o odpowiedniej strukturze i kreować narzędzia do skuteczniejszego zarządzania metadanymi.

Łatwiejsze testowanie kilku różnych rozwiązań jednocześnie

Możliwość stworzenia kilku frontów dla jednego sklepu możesz też wykorzystać, by testować różne metody, funkcje i rozwiązania, wpływające na skuteczność twojego handlu e-commerce.

Masz dzięki temu szansę, by dostosować swoją platformę sprzedażową do ścieżki zakupowej klienta, poprawić interfejs użytkownika i wypróbować nowe kanały sprzedaży. Twój biznes e-commerce zyskuje dzięki temu nie tylko nowe narzędzia do polepszenia jakości usług, lecz także pozwala szybciej znaleźć skuteczne metody do poprawy pozycji Twojego sklepu w wyszukiwarce Google.

Dlaczego zbudowanie sklepu internetowego w technologii headless opłaci się również w Twoim biznesie e-commerce?

Technologia headless oferuje narzędzia, które pomagają skuteczniej wypozycjonować sklep w wyszukiwarce Google. Odizolowanie warstwy front-end pozwala też ograniczyć koszty rozwoju strony. Wystarczy raz stworzyć dedykowany front, na który nie będą miały wpływu zmiany w warstwie back-end.

Ponadto duża elastyczność sklepów bazujących na headless e-commerce pozwala poprawić UX i zwiększyć współczynnik konwersji na stronie. Ma to bezpośredni wpływ na poprawę zysków ze sprzedaży w Twoim e-biznesie.

Jeśli chcesz otworzyć sklep internetowy, skorzystaj z technologii, które nie ograniczą Cię w przyszłości. Postaw na usługi Beecommerce! Zdecyduj się na platformę stworzoną w koncepcji headless i zyskaj:

  • sklep dostosowany do SEO w warstwie technicznej;

  • stronę o nieograniczonych możliwościach skalowania – jeśli poszerzysz działalność swojej firmy, będziesz miał platformę, do której łatwo wprowadzisz nawet setki nowych produktów;

  • wydajny i szybki serwis, który zapewni klientowi komfort użytkowania, a Tobie – większą konwersję.

Skontaktuj się z nami i przekonaj się, jak możemy Ci pomóc. Zapewnimy Ci technologię, która zdejmie ograniczenia z Twojego biznesu oraz pozwoli Twojej firmie rozwijać się szybciej i skuteczniej przez lata.

Chcesz wykonać podobny projekt?

Zapytaj o wycenę