7 min

4 listopada 2022

Jak wdrożenie technologii headless e-commerce wpłynie na zyski Twojego biznesu?

Architektura headless zyskuje na popularności wśród właścicieli biznesów, którzy stawiają na przyszłościowe rozwiązania. Oddzielenie warstwy front-end i back-end w branży e-commerce nie tylko pozwala lepiej dostosować sklep do potrzeb użytkowników. Ogranicza też koszty wdrożenia oraz zwiększa jego wydajność. Poznaj zalety i najlepsze narzędzia związane z koncepcją headless, które zapewnią widoczne korzyści dla Twojego biznesu.

Czym jest headless e-commerce?

Headless e-commerce to technologia zrywająca z tradycyjnym modelem tworzenia sklepów internetowych. Co to znaczy?

3 podstawowe elementy, z których składa się sklep online, to:

  1. Baza danych, w której znajdują się wszystkie niezbędne informacje do skutecznego prowadzenia sklepu (m.in. zdjęcia, teksty i ceny).

  2. Back-end, czyli „zaplecze technologiczne” na stronie. To warstwa, która przetwarza informacje z bazy danych. Tutaj też znajduje się CMS, czyli system do zarządzania sklepem.

  3. Front-end, czyli warstwa prezentacji danych. Odpowiada za to, co na platformie e-commerce widzi klient końcowy.

W tradycyjnym podejściu wszystkie te elementy były połączone. W przypadku headless dochodzi do odłączenia front-endu od back-endu i bazy danych, a następnie do ponownego połączenia tej warstwy z innymi poprzez API, czyli interfejsy pozwalające na zespolenie ze sobą funkcji kilku różnych aplikacji.

Zalety headless w e-commerce w biznesie

To podejście pozwala nie tylko poprawić doświadczenia zakupowe użytkowników. Wpływa także na zwiększenie responsywności, wydajności i możliwości konfiguracji witryny. Poznaj korzyści dla biznesów, które zapewnia podejście headless!

Elastyczność i łatwy rozwój

Rozwiązania oparte o architekturę headless cechują się dużą niezależnością i swobodą działania pod warunkiem współpracy z programistą o odpowiednich umiejętnościach. Headless daje możliwość wykorzystania niemal dowolnych technologii, języków czy frameworków. To z kolei daje praktycznie nieograniczone opcje przy tworzeniu sklepu.

Oddzielenie front-endu od back-endu ma też inną zaletę – możliwość dowolnego skalowania witryny. Jeśli obejmuje ona coraz więcej elementów i potrzebne jest przejście na mocniejszy silnik, da się to zrobić bez utraty pracy wykonanej na froncie. Wszystkie konieczne ulepszenia wystarczy przeprowadzić w warstwie back-end. Dla programisty do mniej pracy, a dla Twojej firmy – niższe koszty.

Możliwość lepszego dostosowania frontu sklepu do różnych urządzeń

Podejście headless pozwala wyprzedzić trend „mobile first”, zgodnie z którym najpierw powinno się tworzyć strony dla urządzeń mobilnych, a potem dostosowywać je do komputerów. Dzięki headless możliwe staje się zbudowanie osobnych frontów do każdego urządzenia. To pozwala w znaczny sposób poprawić user experience oraz w maksymalnym stopniu spersonalizować sklep.

Ma to też bezpośredni wpływ na zyski generowane przez witrynę. Im jest ona wygodniejsza w użyciu i lepiej dostosowana do potrzeb klientów, tym skuteczniej zachęci ich do zakupów. Idea headless umożliwia więc trwałe zwiększenie sprzedaży w sklepie.

Poprawa ogólnej wydajności serwisu

Sklep internetowy stworzony w technologii headless może wykorzystywać zasoby przeglądarki do wykonywania części obliczeń. Dzięki temu możliwe staje się zmniejszenie liczby zapytań do bazy danych i back-endu. To z kolei poprawia prędkość działania strony. Ponadto headless CMS pozwala wykorzystywać rozwiązania na bieżąco doczytujące content w witrynie.

Dlaczego jest to takie ważne? Przeprowadzono badania, które potwierdziły, że szybkość działania strony ma bezpośredni wpływ na sprzedaż. Dlatego właśnie headless stanowi nowe rozwiązanie służące generowaniu jeszcze większych zysków w firmie.

Wiesz już, dlaczego headless commerce nazywane jest technologią przyszłości. Poznaj konkretne systemy, dzięki którym będziesz w stanie zmaksymalizować zyski swojego biznesu e-commerce.

Najlepsze platformy i systemy do prowadzenia e-commerce w technologii headless

Headless w e-commerce daje niemalże pełną dowolność w wyborze technologii. W tej części przedstawimy Ci najlepsze rozwiązania i korzyści płynące z ich stosowania.

Magento 2 – niezastąpiony CMS Open Source

Magento to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce na świecie. Działa na zasadzie otwartej licencji, więc można z niej korzystać całkowicie bezpłatnie. Jest przy tym niezwykle rozwinięta. Świetnie sprawdza się przy średnich i dużych e-sklepach, ale jest też przyszłościowym rozwiązaniem dla mniejszych firm.

Najważniejsze zalety Magento:

  • wysoki poziom bezpieczeństwa – stale zwiększany przez regularne aktualizacje;

  • architektura wspierająca technologię headless i wykorzystanie interfejsów API;

  • duża liczba zintegrowanych funkcji, m.in. płatności, zarządzanie produktami, raporty, analizy;

  • w zasadzie nieograniczone możliwości rozbudowy skryptu;

  • możliwość zarządzania kilkoma sklepami z jednego, wspólnego panelu;

  • szybkość działania i wydajność nawet przy dużym ruchu – m.in. dzięki funkcjonalności aplikacji PWA oraz opcji dostosowania do urządzeń mobilnych.

Oprogramowanie SaaS – Shopify

Wartą odnotowania ciekawostką jest też możliwość postawienia sklepu internetowego w koncepcji headless na oprogramowaniu w formie chmury (SaaS). W ramach miesięcznego abonamentu otrzymasz usługę, w której dostawca zajmuje się zarządzaniem całym sprzętem, oprogramowaniem i kwestiami bezpieczeństwa.

W Beecommerce tworzymy fronty do Shopify głównie za pomocą Vue Storefront. Obsługa API umożliwia niemal nieograniczone dostosowanie warstwy front-end do oczekiwań klientów.

Platformy PIM dla e-commerce – Akeneo, PimCore

System PIM służy do zarządzania informacją produktową. Pod tą nazwą kryją się wszystkie dane o produkcie kluczowe dla klienta – zdjęcia, opisy, ceny, kategorie, tagi czy informacje techniczne. Poprawne zaprojektowanie informacji produktowej m.in. zmniejsza liczbę porzuconych koszyków. Dlatego jest to tak ważny system w e-commerce.

W Beecommerce polecamy przede wszystkim Akeneo i PimCore. PIM Akeneo ułatwia zarządzanie dużą liczbą produktów – zbiera w jednym miejscu wszystkie informacje na ich temat. Dzięki temu za pomocą kilku kliknięć możesz wprowadzić poprawki nawet do całego contentu w sklepie. Przyspiesza to też wprowadzanie nowych produktów do sprzedaży – za pomocą API możliwe jest zautomatyzowanie tego procesu. To wszystko minimalizuje czas potrzebny do pracy przy sklepie i pozwala generować większe zyski dzięki lepszej prezentacji asortymentu.

PimCore to platforma Open Source (w wersji darmowej i płatnej), która oferuje podobne funkcje jak Akeneo. Umożliwia też personalizowanie treści na podstawie zachowań użytkowników. To uniwersalne narzędzie, które zawiera również rozwiązania oferowane przez tradycyjny CMS, co pozwala na skuteczniejsze dotarcie do klienta różnymi kanałami. Ogrom możliwości utrudnia jednak wdrożenie i obsługę systemu.

Akeneo, choć jego funkcje ograniczają się do zarządzania informacją produktową, jest pod tym względem przyjaźniejszy.

Koszt sklepu internetowego w technologii headless

Zastosowanie technologii headless e-commerce w większości przypadków może przyczynić się nie tylko do zwiększenia zysków, ale również do redukcji kosztów. Weź jednak pod uwagę, że za niektóre rozwiązania trzeba będzie zapłacić więcej, co jest jedną z wad headless. Przyjrzymy się cenom kilku kluczowych usług przy prowadzeniu biznesu e-commerce.

Koszty integracji z kluczowymi systemami

Niewątpliwą zaletą headless e-commerce jest dostępność gotowych integracji, m.in. z rozbudowanym CMS czy najpopularniejszymi metodami płatności w sklepach online. Dzięki temu zaoszczędzisz nie tylko kilkadziesiąt godzin pracy programisty, lecz także taniej postawisz w pełni funkcjonalny sklep internetowy, który szybciej zacznie zarabiać.

Cena personalizacji wyglądu front-endu

Z doświadczenia wiemy, że taka usługa, aby była wykonana prawidłowo, wymaga zazwyczaj ponad 200 godzin pracy programisty. Wynika to m.in. z konieczności stworzenia dedykowanych frontów dla najpopularniejszych urządzeń. Warto jednak zaznaczyć, że do zadań tego typu nie są potrzebni Full Stack Developerzy. Lepiej sprawdzą się specjaliści w konkretnych technologiach (najczęściej Java Script + Vue lub React).

Bardzo dobra znajomość wymienionych narzędzi pozwala przede wszystkim znacznie szybciej wdrażać kluczowe funkcje sklepu. To z kolei zmniejsza koszty związane z zatrudnieniem specjalisty i daje możliwość stworzenia szybciej działającej platformy sprzedaży. Warto też pamiętać, że raz wykonany front będzie służył już na stałe, niezależnie od zmian w back-endzie.

Nowe podejście headless sprawia, że nie trzeba korzystać z natywnych frontów Magento 2, Shopify czy innych systemów CMS. Choć spowoduje to dalszą redukcję kosztów, nigdy nie zapewni takiej skuteczności jak spersonalizowane rozwiązania.

Dla przykładu – w Beecommerce używamy nowoczesnych technologii, dzięki którym możemy skutecznie poprawiać jakość customer experience. Jesteśmy w stanie dostosować fronty do ścieżki zakupowej klienta, by zwiększyć jego chęć kliknięcia „kup teraz”. Bezpośrednio wpływa to na zwiększenie zysków ze sprzedaży i tempo rozwoju Twojej firmy.

Headless e-commerce a koszty hostingu

W tym wypadku dużo zależy od rozmiarów sklepu. Jednak najczęściej nasi klienci inwestują w 2–3 instancje serwerowe pod development oraz 3–4 instancje pod środowiska testowe i produkcyjne (Stage + Production). Headless e-commerce generuje więc koszty hostingu zaczynające się od 1500 zł na miesiąc.

Koszty utrzymania headless e-commerce

Ceny w tym wypadku powinny być niższe lub porównywalne do rozwiązań monolitycznych. Wynika to ze specjalizacji technologii (rozdzielenia stacka technologicznego w CMS i frontu). Dodatkowe koszty może jednak generować fakt, że większość pluginów w CMS, takich jak Magento 2, nie ma API. To eliminuje możliwość ich taniego wgrywania.

Jedynym rozwiązaniem jest w tym przypadku rozbudowanie API oraz dostosowanie frontu, co podnosi cenę przedsięwzięcia.

Chcesz wykonać podobny projekt?

Zapytaj o wycenę

Postaw na headless commerce – skorzystaj z usług Beecommerce

Headless to nowe podejście w tworzeniu sklepów online. Zapewnia szereg korzyści – od poprawy wydajności aż po ograniczenie kosztów i zwiększenie zysków ze sklepu.

W Beecommerce oferujemy usługi tworzenia dedykowanych frontów, które pozwalają w pełni wykorzystać zalety idei headless e-commerce. Napisz do nas i przekonaj się, ile jest w stanie zyskać Twoja firma!