Czym jest Frontend w eCommerce: to powinieneś wiedzieć

Być może słyszałeś, że frontend w e-commerce to miejsce, w którym dzieje się cała cyfrowa podróż klienta. Ale, co to jest frontend? Ten artykuł odpowie na wszystkie Twoje pytania związane z frontendem. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, dlaczego dla firm e-commerce kluczowe jest inwestowanie w wysokiej jakości frontend, aby zwiększyć konwersję i przychody.


Czym jest frontend?

Frontend lub mówiąc prościej warstwa prezentacji jest częścią strony internetowej, z którą użytkownik lub klient wchodzi w interakcję. Frontend składa się z elementów HTML strony internetowej, stylów i skryptów służących do interakcji. Obejmuje również przyciski, czcionki, układ, tekst, obrazy, menu, paski wyszukiwania, nawet jeśli chodzi o to, jak strona się ładuje i praktyki dostępności.

Kiedy klienci odwiedzają strony internetowe eCommerce, nie myślą o części backendowej (to tam siedzi logika biznesowa). To, co uważają za stronę internetową to to, co widzą przed sobą. Dlatego frontend odgrywa kluczową rolę w customer experience.

Frontend dla eCommerce

Teraz, gdy znasz już definicję frontend, zagłębmy się w świat warstwy prezentacji. Jeśli chodzi o budowę strony eCommerce, masz dwie opcje do wyboru.

Pierwszą z nich jest postawienie na monolityczne rozwiązanie legacy, a drugą wybór composable commerce stack, zaczynając od storefront. Dowiedzmy się, jaka jest różnica między nimi i jaki będzie najlepszy wybór dla Twojego biznesu.

Tradycyjny frontend w eCommerce: Monolityczne platformy legacy

Od początku czasów eCommerce, tradycyjne platformy legacy (rozwiązania monolith), były jedynym wyborem do budowy sklepu internetowego. Platformy te działają jako systemy all-in-one, gdzie frontend i backend są mocno powiązane ze sobą w sprzężonej architekturze. 

Był czas, kiedy sprzężony frontend i backend były niezwykle korzystne. Tradycyjne platformy posiadają wszystkie komponenty potrzebne do stworzenia strony eCommerce w jednej bazie kodu. Z jej pomocą marki mogły szybko wdrażać strony eCommerce i bez problemu zarządzać nimi za pomocą szablonów. A jeszcze dekadę temu platformy monolityczne były jedyną i najwygodniejszą opcją dla firm eCommerce. 

Jednak wraz ze wzrostem liczby sklepów internetowych i zażartą konkurencją, klienci zaczęli oczekiwać unikalnych i płynnych doświadczeń cyfrowych. I właśnie wtedy zaczęły pojawiać się wyzwania związane z systemami monolitycznymi. Monolityczne platformy typu all-in-one zostały zaprojektowane tak, aby dawać pełną kontrolę nad systemem, ale to, czego nie przewidziały, to fakt, że w nowoczesnym eCommerce kontrola powinna iść w parze z elastycznością. 



Jak wiemy, aby odnieść sukces w każdym biznesie, kluczowa jest możliwość ewolucji. Monolity ograniczają marketerów w szybkim wprowadzaniu zmian we frontend, przez co pozostają w tyle za oczekiwaniami użytkowników i tracą konwersje.



Headless commerce i nowe podejście do frontendu w eCommerce

Rozwiązania Headless commerce są częścią podejścia composable commerce, w którym firmy eCommerce mogą swobodnie dobierać idealny stos technologiczny i układać go w unikalną kompozycję, która spełnia ich wymagania biznesowe.

Headless commerce staje się jednym z najbardziej znaczących trendów i już teraz zmienia eCommerce. Podejście to opiera się na idei oddzielenia warstwy prezentacji (frontend) od logiki aplikacji (backend), co zapewnia nawet najbardziej dojrzałym przedsiębiorstwom zwinność i elastyczność startupu. 

Frontend w architekturze headless commerce

Ponieważ w headless commerce frontend i backend istnieją niezależnie, nie ma już współzależności między tymi dwiema warstwami. To daje firmom większą swobodę w tworzeniu i aktualizowaniu warstwy prezentacji szybko, bez ingerencji w backend (i bez pomocy dewelopera). 

Headless commerce, jako rozwiązanie przyszłościowe, staje się standardem w branży eCommerce, ponieważ firmy zaczynają dostrzegać, że nie da się przewidzieć przyszłości i przygotować się na to, co będzie dalej. Oddzielenie backendu od frontendu i swoboda w przenoszeniu rzeczy do i z niego w zależności od potrzeb, to pierwszy krok do stania się "future-ready".


Podstawowe elementy warstwy frontendowej

Pracując nad tworzeniem frontendu swojej witryny, dobrze jest pamiętać o trzech podstawowych elementach warstwy prezentacji. Elementy te są niezbędne do zbudowania udanej witryny eCommerce z najwyższej klasy doświadczeniem klienta.


1. Wydajność strony internetowej

Kolejnym kluczowym elementem frontendu jest wydajność strony internetowej. Po pierwsze i najważniejsze, dobrze działający frontend jest szybki, co pozytywnie wpływa na doświadczenie klienta. 

Pierwsze pięć sekund czasu ładowania strony ma kluczowy wpływ na współczynnik konwersji. Ponadto, współczynnik konwersji spada o 4,42% z każdą dodatkową sekundą ładowania. Oznacza to, że wydajność jest kluczowa dla optymalizacji konwersji i wzrostu przychodów.

Co więcej, doskonała szybkość i wydajność strony przekłada się na lepsze wyniki SEO. Ponadto, co jest ważne dla wydajności Twojej witryny eCommerce, to Google Core Web Vitals (CWV). Od aktualizacji z 2021 roku, Google używa czasów ładowania stron i obrazów jako jednego z podstawowych elementów rankingu dla stron internetowych.

2. UX

Doświadczenie użytkownika lub UX jest częścią warstwy prezentacji, która skupia się na tym, jak ludzie używają lub wchodzą w interakcję z produktem. Przyjmuje perspektywę użytkownika i odpowiada na pytanie "Jak klient po raz pierwszy podszedłby do tej strony?". UX obejmuje część projektu od ikon w dół do animacji, które występują, gdy użytkownik wykonuje kliknięcie.

Istnieje wiele komponentów UX, które należy rozważyć, aby zapewnić doskonałe doświadczenie użytkownika. Na przykład spójrzmy na plaster miodu UX autorstwa Petera Morville'a.


Ten diagram całkiem nieźle kładzie fundamenty pod dobry UX. Pokazuje, jak każdy aspekt jest ważny, aby odpowiedzieć na potrzeby użytkowników, biorąc pod uwagę możliwości techniczne produktu, a jednocześnie napędzić wartość biznesową. Pamiętaj, że przyjemne doświadczenie użytkownika jest tym, co może zmienić użytkowników w klientów.

3. Projekt

Czym jest frontend bez designu? Trzecim, ale w żadnym wypadku nie najmniej ważnym elementem frontend'u jest design. Design jest tym, co użytkownicy widzą jako pierwsze, gdy odwiedzają Twoją stronę eCommerce, a pierwsze wrażenie jest kluczowe. Nikt nie chce robić zakupów na stronie, która wygląda na przestarzałą, z niechlujnym układem lub słabą jakością zdjęć. 

Ponadto, design odgrywa ważną rolę w budowaniu marki firmy. Część projektowa frontendu jest odpowiedzialna za uczynienie Twojej strony e-commerce unikalną, aby mogła łatwo wyróżnić się na tle konkurencji.


Frontend eCommerce i twoje cele biznesowe

Dowiedzmy się, jaka jest wartość frontend'u z perspektywy biznesowej. 

Frontend jest tym, co odwiedzający Twoją stronę widzą i z czym wchodzą w interakcję podczas procesu zakupu. To dlatego podejście storefront-first jest kluczowe dla Twoich celów biznesowych. Ale jak możesz się upewnić, że Twój front wykonuje swoją pracę prawidłowo? 

Postaw na pierwszym miejscu doświadczenie klienta 

Frontend i doświadczenie klienta idą w parze. Jeśli frontend Twojego sklepu ma słabą wydajność i nie jest przyjazny dla urządzeń mobilnych, wskaźniki doświadczenia klienta pozostaną na niskim poziomie. 

Dlatego właśnie nadanie priorytetu doświadczeniu klienta powinno stać się jednym z głównych celów poprawy Twojego frontu eCommerce. Wysokiej jakości, szybki i mobilny front sklepu jest kluczowy dla dostarczenia niesamowitych doświadczeń klienta, zwiększenia konwersji i przychodów.

Zapewnij szybki czas ładowania

Dzisiejsi użytkownicy nie mogą znieść powolnych stron internetowych. Frontend powinien ładować się szybko i szybko (w ciągu 1-2 sekund) reagować na działania użytkownika strony. Na przykład czas ładowania od 1 do 5 sekund zwiększa prawdopodobieństwo bounce rate o 90%.

Wdrażaj responsywny design

W erze omnichannel, klienci korzystają z ogromnej różnorodności urządzeń i systemów operacyjnych w swojej podróży kupującego. Warstwa prezentacyjna Twojej strony internetowej musi być przyjazna dla urządzeń mobilnych, aby zapewnić płynność i łatwość procesu zakupowego niezależnie od urządzenia. 

Zadbaj o UX

Klienci wybierają wygodniejsze strony internetowe i wymagają, aby Twoja warstwa prezentacji eCommerce była prosta i przyjazna dla użytkownika. 

Ponadto, wysokiej jakości rozwiązania frontendowe stawiają na pierwszym miejscu intuicyjną i bezproblemową nawigację, aby proces zakupu był zawsze bez tarcia. Pamiętaj, że zagracony interfejs graficzny nie może zaoferować wspaniałego doświadczenia użytkownika.


Technologie frontendowe dla eCommerce

Oto szybki przegląd najpopularniejszych technologii frontendowych, z których możesz wybierać.

Angular.js

AngularJS to framework strukturalny do budowania ciężkich w JavaScript aplikacji internetowych opartych na jednej stronie. AngularJS służy do zmiany HTML ze statycznego na dynamiczny i rozszerzenia jego składni, aby wyraźniej renderować elementy Twojej strony.

React.js

ReactJS to biblioteka JavaScript do budowania szybkich i interaktywnych interfejsów użytkownika dla aplikacji internetowych i mobilnych, pomaga zapewnić spójne doświadczenie użytkownika. Biblioteka ta jest open-source i oparta na komponentach wielokrotnego użytku.

Vue.js

Vue.js to progresywny framework JavaScript do budowania frontendowych UI. W Vue.js można zacząć prosto, a następnie stopniowo dodawać narzędzia i funkcje, które są potrzebne do zbudowania złożonej aplikacji internetowej. Vue.js pozwala na przyrostowe przyjęcie, co ułatwia programistom integrację z innymi bibliotekami. 


Jak Twój frontend może skorzystać z headless commerce?

Na początku tego artykułu zapoznano Cię z dwoma opcjami tworzenia frontu dla Twojego eCommerce. Teraz cały świat eCommerce skłania się ku headless frontend. Dlaczego?

Przejście na composable przynosi wiele korzyści, takich jak napędzanie wydajności stron internetowych, satysfakcji klientów i Twoich przychodów przez: 

  • Doskonałą wydajność strony internetowej i architekturę mobile-first 

  • Szybsze i bezpieczniejsze aktualizacje

  • Zaawansowaną personalizację 

  • Elastyczność

  • Przeczytaj więcej o korzyściach płynących z headless commerce. 

Aby szybko przejść na headless commerce, sprzedawcy mogą zastosować podejście efektywne kosztowo i czasowo, i zamiast pełnej re-platformy, zacząć od wymiany tylko frontendu.



Frontend jako usługa dla eCommerce

Zdecydowanie się na technologię headless jest krokiem do przyszłego sukcesu Twojego sklepu internetowego, ale potrzebujesz do tego odpowiedniego podejścia. To właśnie tutaj Frontend jako usługa (FEaaS) wchodzi do gry. 

Frontend-as-a-Service dostarcza firmom eCommerce rozwiązanie typu one-stop-shop do tworzenia wydajnych witryn sklepowych od budowy do uruchomienia w jednym miejscu, za pomocą jednego narzędzia. 

Narzędzia FEaaS są oddzielone od zaplecza handlowego i skupiają się wyłącznie na doświadczeniach frontendowych.

Vue Storefront Frontend jako usługa

Jako kompletne rozwiązanie FEaaS, Vue Storefront oferuje wstępnie zbudowane i gotowe do optymalizacji bloki budowlane, które pozwalają dostosować front sklepu zamiast tworzyć go od podstaw.

Gotowe integracje z platformami eCommerce, takimi jak commercetools, BigCommerce i Elastic Path, a także podejście API-first pozwala firmom połączyć Vue Storefront z dowolnym narzędziem zewnętrznym, takim jak CMS, bramka płatności lub analityka.  

Połączenie tych usług w jednym produkcie pozwala pozbyć się dysharmonijnego doświadczenia klienta i kolosalnych problemów z wydajnością sklepów internetowych.


W standardowym podejściu headless trzeba zadbać o kilkanaście mikroserwisów i middleware. Aby rozwiązać ten problem, Vue Storefront zajmuje się wszystkimi tymi elementami w jednym miejscu. Poproś o demo, aby dowiedzieć się, jak Vue Storefront może pomóc Ci stworzyć szybki, mobilny frontend, aby napędzać konwersje i przychody.


autor oryginału: YULIIA BUINOVA